Моріс Метерлінк — Синій птах
Контрольні запитання
- Доведіть, що дев'яту картину п'єси ("Сади Блаженств") побудовано за принципом антитези. Як ви думаєте, з якою метою автор його використовує? Які істинні блаженства відкрилися дітям? Яке з них є найціннішим?
У картині дев'ятій перед нами спершу постають Найтовстіші Земні Блаженства, які за столом їдять, п'ють, горланять, співають, вимахують руками. Ці Блаженства величезні, огрядні, червонопикі, вбрані в оксамит і парчу, обвішані перлами й коштовним камінням. Душа Світла попередила дітей, щоб вони не приставали на вмовляння Блаженств приєднатися до столу, бо тоді діти забудуть про своє призначення...
Читати відповідь повністю → - Доведіть, що п'єса має ознаки казки.
П'єса багата на фантастику, її головні герої легко мандрують чарівним світом казкових образів. Персонажі, що оточують Тільтіля й Мітіль, нагадують персонажів різних казок. Сюжет п'єси також типово казковий: головний герой вирушив на пошуки щастя, яке довелося здобувати у боротьбі із силами, що протистоять йому. Простий сюжет п'єси типовий для казки. Це небезпечна мандрівка сміливого й шляхетного героя, який мусить подолати заради щастя, любові, багатства різні перешкоди, перемогти чудовиська та стихії, повернутися додому переможцем.
Переглянути відповідь на окремій сторінці → - Доведіть, що провідним у творі є мотив всемогутності людини. Простежте, як він розгортається у п'єсі.
Весь твір пронизує мотив всемогутності людини, особливо широко він розгорнений у четвертій картині. Метерлінк переконує у надзвичайних можливостях розуму людини, у її здатності пізнати все, відкрити істинний смисл і стати щасливою. Щастя людини полягає у пізнанні таємниць природи та в боротьбі за істину. Діти в п'єсі "Синій птах" є активними, діяльними, енергійними життєрадісними створіннями, які прагнуть добра, щастя та істини.
Переглянути відповідь на окремій сторінці → - Доведіть, що твір М. Метерлінка "Синій птах" – драма-феєрія.
Драма-феєрія – п'єса, для якої характерні виразне ліричне начало, зіставлення природного й людського, широке використання міфічних і фольклорних образів, фантастичних елементів тощо. "Синій птах" в узагальнювальній формі містить нову систему поглядів драматурга на природу, людину і суспільство. У сюжеті п'єси переплітаються між собою два пласти – реальний і фантастичний...
Читати відповідь повністю → - Зверніть увагу на структуру п'єси та перелік дійових осіб. Чи помітили ви щось незвичайне з погляду традиційної драми?
У драмі "Синій птах", порівняно з традиційною драмою, підсилюється роль ремарки та значно збільшується її обсяг. П'єса поділяється на п'ять дій, дванадцять картин. У побудові твору застосовується конструкція так званої "подвійної рами": події, що відбуваються уві сні (основний сюжет), ніби загорнені в реальність. Саме в такій структурі наочно проявляються два плини життя – "справжній" і "реальний"...
Читати відповідь повністю → - Обґрунтуйте значення місця і часу дії твору у розкритті головної думки.
Події починаються у бідній хатині лісоруба у ніч перед Різдвом. Автор не випадково визначає саме цей час, оскільки в п'єсі йдеться не тільки про казкові пригоди персонажів, а передовсім про диво духовного народження людського в людині, про відкриття вічної таємниці буття. Не випадково добра Фея приходить до бідного житла Тільтіля і Мітіль, бо саме тут панує любов і доброта.
Переглянути відповідь на окремій сторінці → - Образи п'єси "Синій птах" можна умовно розподілити на три групи: реальні, алегоричні, символічні. Здійсніть цей розподіл та обґрунтуйте свій вибір.
Реальні – хлопчик Тільтіль і дівчинка Мітіль, їхні батьки, сусідка. Алегоричні – Пес, Цукор, Киця, Вода, Вогонь, Молоко. Символічні – Час, Блаженства, Радощі, Душа Світла, Синій Птах. Пес постає алегоричним образом, бо він асоціюється з вірністю, Цукор – з улесливістю. Час – символічний образ, бо йому все підкоряється, він невблаганний. Ніч – це символ холоду, смерті, сну. Особливого значення у творі набувають образи Душі Світла та Синього Птаха...
Читати відповідь повністю → - Порівняйте твори "Синій птах" Моріса Метерлінка і "Лісова пісня" Лесі Українки.
Якщо у Моріса Метерлінка люди пізнають інший світ, то Леся Українка йде від супротивного, її героїня з іншого світу намагається зрозуміти людське життя.
Неможливо не помітити подібність ремарок у Метерлінка і в Лесі Українки. Вони створюють в уяві читачів картину, настрій, враження. Використання фразеологізмів робить обох драматургів близькими до усної народної творчості...
Читати відповідь повністю → - Розгляньте, як змінився птах Тільтіля. Чим це можна пояснити? Проаналізуйте, чому горлиця тікає.
Повернувшись з мандрівки додому, Тільтіль і Мітіль бачать, що їхня горлиця стала схожою на Синього птаха, навіть має такий колір. Дітям рідний та знайомий світ видається тепер дивовижним, бо вони самі морально змінилися, а відповідно й по-новому оцінили все, що їх оточує. Відбулося диво духовного пробудження людини. Духовні зміни, що відбулися з Тільтілем і Мітіль, вплинули не тільки на них, а й на тих, хто поруч...
Читати відповідь повністю → - Розкрийте композиційну роль звернення Тільтіля до глядачів наприкінці твору.
Така символічна кінцівка драми може означати, що найціннішими для людини є самі пошуки, сама подорож за Синім птахом, саме бажання знайти ідеал і стати щасливим. Метерлінк символічно висловлює думку про те, що істину не можна пізнати раз і назавжди, її треба шукати і щоразу відкривати для себе. У цьому пошуку людина стає щасливою. Зупинитися (посадити птаха у клітку) означає для кожного відмовитися бути щасливим.
Переглянути відповідь на окремій сторінці →