Генрік Ібсен — Ляльковий дім (характеристика та аналіз героїв твору)

Аналіз твору

Образ лялькового дому, який перш за все характеризує героїню, по-різному висвічує динаміку розвитку характерів драми. Їх п'ятеро, основних персонажів – сама Нора Хельмер, її чоловік Торвальд Хельмер, подруга Христина Лінне, приватний повірений Нільс Крогстад, а також доктор Ранк, сусід та друг родини Хельмерів. Усі вони виявляють власне ставлення до світу "лялькового будинку" – світу ілюзорного благополуччя.

Нора. Головна мешканка "лялькового дому", – "лялечка-іграшка", спершу для батька, потім для чоловіка, які по-різному в неї "грають". Водночас Нора й "лялечка", яка поступово перетворюється на метелика й вилітає на волю.

Нора – вродлива, хазяйновита, грайлива жінка. Вона справжня окраса родини і домівки молодого адвоката Торвальда Гельмера. На прикладі долі головної героїні твору (на перший погляд, цілком щасливої і реалізованої в сімейному житті) драматург показує безправ'я жінки, її суспільну і родинну неповноцінність. Усе, чим пишалася і що любила героїня твору, виявилося красивим самообманом. Образ Нори подано у розвитку. На початку драми жінка цілком серйозно вважає, що гідність її чоловіка постраждає, якщо він дізнається, що вона врятувала йому життя. Утім, наприкінці твору перед нами постає сильна і зріла особистість: вона не хоче виконувати роль прикраси в подружньому домі. Не хоче почуватися винною, що свого часу самостійно прийняла життєво важливе рішення. Нора залишається вірною своїм уявленням про гуманність і порядність та покидає світ "лялькового дому", в якому панує "правильна" фальш. Головна героїня драми мала реальний прототип – норвезьку письменницю Лауру Кілер. Вона для лікування свого чоловіка взяла в банку велику позику, оскільки він відмовився позичати гроші у свого заможного батька. Не змігши вчасно повернути позику і опинившись у скруті, жінка мало не зважилася на підробку платіжного векселя. Після одужання коханий чоловік дізнався про фінансові проблеми дружини. Під тиском оточення він розлучився з нею, забравши дітей. Лауру ж визнали душевно хворою та аморальною особою. Однак згодом пристрасті вляглися і сім'я відновилася.

 

В образі Нори втілено право жінки на власну гідність, вибір моральної позиції й життєвого шляху. Нора усвідомила, що в бажанні зберегти сімейне щастя вона пожертвувала найдорожчим – правдою та внутрішньою сутністю. "Лялька" в руках Торвальда, вона не помітила, як у пристрасному коханні втратила своє єство, як дім, що тримався на брехні, перестав бути справжнім. Як крихкий іграшковий будинок, він "розвалився" від першого удару долі.

Ситуація, у якій опинилася Нора, трагічна, але справжньою трагедією є її життя, адже той, кого вона вважала високим ідеалом, заради якого вона пожертвувала собою, виявився не гідним цієї жертви. Й усвідомивши це, вона вже не може жити так, як раніше. Незважаючи на те, що після приходу Крогстада Торвальд став таким, як раніше, Нора прийняла рішення піти з дому. Куди вона йде? Вона й сама не знає… Але жінка йде від фальші й обману, від "лялькового" світу, де вона не може бути собою, де немає щирих стосунків і де в ній самій не бачили особистість.

Торвальд Хельмер. Чоловік Нори Торвальд Гельмер, попри всі свої добрі якості, якими нагородив його автор (на початку п'єси видається, що Норі може позаздрити будь-яка жінка: милий, щедрий, закоханий), є, по суті, дрібним егоїстом, який у глибині душі не знає ніяких інших міркувань, крім тих, що диктуються благополуччям його власного "я". Його смаки, його уподобання, його погляди завжди й у всьому на першому плані. Коли Нора іноді й відстоювала свою думку, чоловік не тільки ігнорував її, а ще й сердився і її ж називав упертою. Його закоханість настільки ж претензійна, наскільки й дріб'язкова. Усі думки, усі почуття Нори мають бути зосереджені на ньому одному. Він не переносить навіть, коли вона розповідає про людей, що були для неї дорогими в минулому, одразу ж починає ревнувати. Після прочитання листа Торвальда хвилювала лише його репутація: що скажуть люди. Він боявся, що його доброчесна сім'я може стати приводом для суспільного скандалу. Торвальда найбільше цікавить, як уберегти імідж родини й не допустити Нору до виховання дітей. Нора, яка його обожнювала, після листа Крогстада ніби перестала існувати для Торвальда як жінка й людина взагалі. Отримавши згодом боргове зобов'язання і зрозумівши, що тепер йому ніщо не загрожує, Торвальд сказав, що пробачає дружині все, що вони знову можуть жити так, як жили раніше. Та Нора уже зрозуміла справжню сутність свого чоловіка і покидає його.

Доктор Ранк. Друг сім'ї Хельмерів, кожного дня навідує їх, Норі подобається проводити час з доктором. Ранк – тяжкохворий, готується піти в інший світ. Цей образ є психологічно складним і трагічним. Його щире нерозділене кохання до Нори створює контрастний фон для історії родини Хельмерів. Останні дні доктора Ранка на межі життя й смерті зовсім по-іншому відображають образ Торвальда й стосунки Хельмерів, позбавлені справжньої довіри.

Фру Лінне. Подруга дитинства Нори. Крістіна Лінне пережила багато нещасть: вийшла заміж за нелюба, бо на її руках була хвора мати і два малих брати. Через деякий час чоловік фру Лінне помирає. Жінка тяжко працює, щоб поставити на ноги братів і лікувати хвору матір, яка згодом помирає. Прибувши до Хельмерів, Крістіна просить про посаду в банку, адже їй потрібно за щось жити. У минулому, ще до заміжжя, у фру Лінне був закоханий Крогстад. Крістіна відкинула його кохання, адже тоді він був бідним, а вона мусила піклуватися про матір і братів. Саме через це фру Лінне вийшла заміж за заможного чоловіка. Побачивши у Нори Крогстада, Крістіна вирішує поєднати з ним своє життя, адже він теж став вдівцем, в нього залишилися малі діти, яким потрібна матір. Крогстад погоджується на пропозицію фру Лінне і навіть хоче забрати свій лист, який Торвальд ще не прочитав. Та Крістіна переконує його, що найкраще буде, коли між Торвальд про все дізнається, і між Хельмерами відбудеться щира розмова: "Хай вони нарешті поговорять між собою по щирості. Неможливо, щоб далі це тривало – завжди ці утайки, виверти…".

Нільс Крогстад. Приватний повірений, у якого Нора у минулому позичила гроші на лікування Торвальда. Нора приховала це від чоловіка, тому досі таємно повертає Крогстаду гроші. Нільс вирішив скористатися підробленим підписом батька Нори, щоб зберегти свою посаду в банку, адже Торвальд став директором банку і хоче звільнити Крогстада. У процесі розвитку сюжету Крогстад змінюється. Він виявляється тепер не таким, яким його раніше знала Нора, – духовно ницим і жорстоким. Крогстад поводився аморально, удався до шантажу, але то було зроблено заради дітей. Зустріч із Крістіною Лінне, надія на можливе сімейне щастя разом із нею пробудили в його душі не відомі раніше почуття великодушності й совісті. Надіславши лист, він через деякий час повертає боргове зобов'язання.

Інвар, Боб, Емма. Діти Хельмера і Нори, з якими більшість часу проводить нянька Анна-Марія. Нора любить дітей, та коли Торвальд переконує її, що вона погано може на них вплинути, жінка відгороджує себе від Інвара, Боба і Емми. Нора свідомо не допускає себе до дітей, щоб їм не зашкодити, тому що вірить у те, що сказав чоловік: "Майже всі, хто рано схибив у житті, мали брехливих матерів".