У літературу молода Ахматова увійшла як інтимно-психологічний поет, що може не просто розповісти про найсповідальнітие, але Й дати можливість читачеві пережити разом із нею ці почуття. Пізня поезія поетеси зберігає цю рису, але наповнюється новим змістом, усвідомленням тісного зв'язку своєї долі з долею народу, своєї відповідальності перед історією і культурою за все, що відбувається у країні. Це виявилось у поемі "Реквієм".
За жанром поему можна визначити як ліро-епічну, бо в ній особиста трагедія усвідомлюється як трагедія всенародна, а всенародна — як особиста.
Частини поеми були написані протягом 1935—1940 років під впливом страшних подій особистого життя: арешт чоловіка, потім сина. Але очевидно, що склалася поема як Цілісний твір набагато пізніше. Про це свідчить і епіграф, датований 1961 роком:
Нет, и не под чуждым небосводом,
И не под защитой чузкдых крыл,—
Я была тогда с моим народом,
Там, где мой народ, к несчастью, был.
Цей епіграф розкриває глибоке усвідомлення зв'язку своєї долі з народною, як через роки особисте відступало перед трагедією історії. Назва поеми "Реквієм 1935—1940" сприймається не як жалобна мелодія у пам'ять про окремих людей, а як реквієм усім тим страшним рокам історії.
Не випадкова і частина поеми "Замість передмови", датована квітнем 1957 р., саме з цього часу починається "відлига", відмова керівництва країни від крайніх проявів тоталітаризму. На запитання однієї з жінок у черзі біля тюрми, чи зможе Ахматова описати "це", поетеса відповідає: "Можу". Читач сприймає цю відповідь у контексті своєї попередньої інформації: тепер, у 1957 році, "можу" розповісти не тільки про себе, а й про народ, що вистраждав, вистояв, переміг ці роки. Частини поеми "Посвята" і "Вступ" створюють не тільки емоційний настрій для сприйняття тексту поеми. Вони створюють картину всенародного страждання. Поетеса уникає особового займенника "я", натомість виходить "ми":
Звезды смерти стояли над нами,
И безвинная корчилась Русь
Под кровавыми сапогами
И под шинами черных марусь.
Далі з першої до десятої частини перед читачем постає трагедія Людини, Жінки, Матері, яку поетеса розкриває через власну, особисту. Безліч вражаючих деталей, відтінків почуття втрати близьких примушують читача пережити разом із героїнею ці страшні події. Частини поеми створювались саме у ці жахливі роки — 1935—1940. Можливо, саме вірші і допомогли поетесі вистояти, давали надію, бо вірші ці розкривають безмежну самотність героїні.
- Реферати про життя та творчість Анни Ахматової
- Чому Анна Ахматова хотіла, щоб вірш "Кого колись-то називали люди..." завершував усі її збірники творів? (та інші запитання)
В останній, десятій частині поеми виникає образ Богоматері, образ вічного материнського страждання. Цей образ не виникає зненацька. Тема безвинно страчених, засуджених є наскрізною: "На губах твоих холод иконки" (ч. І), "И звон кадильный, и следы куда-то в никуда" (ч. V), "О твоем кресте высоком и о смерти говорят" (ч. VI).
Образ Богоматері, епіграф до останньої частини надають поемі не тільки широкого узагальнення. Вони наповнюють поему новим змістом. Епіграф "Не рыдай мне, Мати, во гробе зрягци" допомагає зрозуміти й те, що засуджені, закатовані в сталінських таборах і тюрмах, були і носіями "нової віри", віри в добро і справедливість, любов і людяність. Втрата їх — страшна трагедія, але, як і смерть Христа, повинна збудити людську совість, бо зло можна перебороти, бо явиться нове розуміння людини. Ахматова в це вірить. Інакше, як би могли з'явитись рядки епілога:
А если когда-нибудь в этой стране
Воздвигнуть задумают памятник мне...
Її п'ятнадцять років не друкували, заарештували чоловіка і сина, вона мала зламатися, але не тільки не зламалась, але всупереч власній долі вірить в перемогу добра, в торжество справедливості.
Життя і творчість А. Ахматової — приклад великої мужності поета, на долю якого випав страшний час. Поема "Реквієм" — яскравий цьому доказ. Усе життя Ахматова відчувала себе поетом, покликаним розповісти нащадкам про трагічну долю свого народу. Свій поетичний обов'язок А. Ахматова виконала.