Три світи (біблійної давнини, радянської сучасності й фантастичної "демоніади") у творі М. Булгакова "Майстер і Маргарита" (в формі плану)

Шкільний твір

I. Тримірність як форма буття (число три — головна категорія життя і мислення: тримірність простору, три категорії часу; три граматичні особи, триєдність Трійці).

II. Три світи у структурі роману:

1. Давній "єршалаїмський" світ.

2. Вічний потойбічний світ.

3. Сучасний московський світ.

4. Взаємозв'язок трьох світів (злиття їх у фіналі роману).

5. Паралельні ряди персонажів, шо підкреслюють об'єднаність світів;

6. Тріади персонажів (побудовані за принципом схожості зовнішності та у діях, наприклад: Пілат — Воланд — професор Стравинський; Каіфа — Берліоз — невідомий у Торгсіні, що видає себе за іноземця; Левій Матвій — Іван Бездомний — поет Олександр Рюхін; Банга, собака Пілата — кіт Бегемот — міліцейський собака Тузбубен).

7. Переміщення персонажів з одного світу в інший.

8. Персонажі, які не належать до тріад (Ієшуа Га-Ноцрі і Майстер — їхні дії зіставляються; Маргарита діє в усіх світах, вона — ідеал вічного кохання).

III. Вплив трьох світів на жанрову своєрідність роману (давній світ відображено в історикоепічному плані, філософська основа присутня в епізодах потойбічного світу, сучасні московські картини мають сатиричне забарвлення; усі жанрові форми створюють єдине ціле — роман).

Інші варіанти цього твору: