Вічна боротьба добра і зла в романі Михайла Булгакова "Майстер і Маргарита"
Боротьба добра і зла — центральна тема у романі Михайла Булгакова "Майстер і Маргарита". У творі дні далекого минулого дуже тісно пов'язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з'являється в "дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях". Навіть обличчя у нього було дуже дивне: "Правый глаз черный, левый зеленый. Брови черные, но одна выше другой".
У образі Понтія Пілата втілено внутрішню боротьбу людини. У ньому стикаються сила волі й влада обставин. Але він не може переступити через останнє. Пілат хоче відпустити Ієшуа, але не може зробити цього, бо він — прокуратор Іудеї. Але автор не хоче закінчити роман перемогою зла над добром, бо переконаний, що так не повинно бути. І тоді Пілат наказує таємно вбити зрадника Ієшуа — Іуду. Так він чинить правосуддя. І цим показує, що має в серці щось добре.
Ще один герой — Воланд. Це диявол. Його важко охарактеризувати. Найкраще суть образу Воланда розкриває епіграф, який Булгаков узяв із "Фауста" Гете: "...Так кто ж ты наконец? — Я — часть той силы, что вечно хочет зла и вечно совершает благо". Воланд ніколи не знущався з людей, які не зробили нічого поганого. Никанор Іванович Босой — "председатель жилищного товарищества дома № 302-бис" — був хабарником. Варенуха, Лиходєєв, урядовці та обивателі зазнали ударів від Воланда. Коли він зробив Маргариту відьмою, вона на мітлі полетіла над Москвою. Побачивши будинок "Драмліта", вона увійшла туди і на табличці прочитала прізвище Латунського. Цей критик колись не дозволив друкувати роман Майстра. Маргарита вирішила помститися за це. Вона влетіла до нього у квартиру й усе там розгромила. Почала бити вікна у будинку і зупинилася лише тоді, коли побачила у вікні хлопчика, який злякано прислухався до шуму. Маргарита заспокоїла дитину.
- "Майстер і Маргарита" (повний текст)
- "Майстер і Маргарита" (скорочено)
- "Майстер і Маргарита" (реферати)
- До кого звертається з останніми словами Ієшуа? (та інші запитання)
На бал до сатани приходили лише померлі люди, що колись скоїли якийсь злочин. Воланд не дозволив Абадонні зняти окуляри перед Маргаритою. Інакше вона загинула б. Воланд навіть винагородив її за те, що вона була королевою на його балу. Він повернув їй Майстра, а Майстру повернув рукописи, які той колись спалив. Він каже фразу, яка потім стане крилатою: "Рукописи не горят!" Так Воланд робить для них добро.
Образ Ісуса Христа в романі ніби втілює Майстер. Він теж був несправедливо покараний. Але не смертною карою, а психіатричною лікарнею.
У кінці роману до Воланда приходить "сборщик податей" Левій Матвій. Той каже, що "він" прочитав роман Майстра і просить, щоб Воланд забрав до себе Майстра і нагородив його спокоєм. А разом з ним і Маргариту. Левій Матвій не каже, хто це "він", але я впевнена, що це — Христос. Отже, сили добра і зла пов'язані між собою. Вони й досі сперечаються, і невідомо, хто з них нарешті одержить перемогу. Але мені дуже хотілося б, щоб це було добро.