Один із кращих творів М. Коцюбинського — "Intermezzo" — присвячений ролі митця, суспільний обов'язок якого — бути на передньому краї боротьби народу з соціальною несправедливістю.
Ішов 1908 рік, М. Коцюбинський сумлінно працював у статистичному бюро Чернігівського земства. Багато сил і часу віддавав громадській роботі, "горів" в активному плині подій, завдань, невідкладних справ. Усе це призвело до фізичного і нервового збудження письменника. "Я так запрацювався... я дуже втомлений, і так хочеться мені спочити серед природи! Може б, вдалось мені щось написати серед сільської тиші", — писав М. Коцюбинський до свого щирого друга Є. Чикаленка. І той запросив його в свій маєток у селі Кононівка. Так з'явилася новела "Intermezzo" з присвятою "Кононівським полям".
Хоч і заведено називати цей твір новелою, проте і зміст, і проблематика, і жанрові особливості вказують на те, що "Intermezzo" — це твір дуже багатоплановий. Це водночас і соціально-політична новела, і лірична симфонія, і драма в прозі, і пейзажна акварель. І це не дивно, бо твір писався за тих часів, коли російське самодержавство жорстоко розправлялося з революціонерами, тюрми були переповнені, суди чинили розправи над правдошукачами. М. Коцюбинського гнітить ця жорстока дійсність, бо "...суспільність забита, залякана, втомлена, сидить над розбитим копитом і апатично... дивиться на мур, що стоїть перед нею".
Головний герой новели — ліричний герой, він чимось нагадує нам Михайла Михайловича, але не ототожнюється з ним. Життя втомило митця, "залізна рука міста" тисне на горло, дихати важко. Тому й прагне герой спілкування не з людьми" їхнім кризом, метушнею і гамором, а з природою, безмежжям степу, "симфонією поля".
- "Intermezzo" (повний текст)
- "Intermezzo" (скорочено)
- "Intermezzo" (аналіз)
- Яка подія дала можливість героєві зрозуміти, що він ще не може говорити про власне абсолютне зцілення? (та інші запитання)
За впливом на ліричного героя дійові особи твору можна поділити на дві категорії образів-символів: мінорні та мажорні почуття. Перемагають оптимістичні настрої, наш герой знову "оживає", душа радіє ночі — символу краси, одухотвореності, присутності Бога в усьому. Серце звеселяє жайворонок — символ натхнення, зозуля — символ надії, а особливо сонце — символ вічності й сили. Перед нами відроджена людина високої, надзвичайно витонченої внутрішньої краси, добре обізнана з різними галузями культури, особливо це відчутно в описах природи: "киплять... срібноволосі вівса"; "пливе блакитними річками льон"; "біла піна гречок, запашна, легка, наче збита крилами бджіл". Ця неземна краса, освітлена сонцем, створює колоритний настрій в душі, торкає найпотаємніші струни, що звучать, "як співуча арфа".
Головний герой уже готовий до "зустрічі" з буденним життям, яке вирує навкруги. Зцілення настало з моменту зустрічі митця зі "звичайним мужиком", він повертається у світ людей: "...Душа готова, струни тугі, наладжені, вона вже грає..." Ці рядки не тільки конкретизують життєвий ідеал ліричного героя, його життєве кредо, а й з'ясовують позицію автора новели: він має бути активним борцем за правду та справедливість.