Літературна спадщина Олександра Довженка багатогранна, але найсильніше талант митця виявився у жанрі кіноповісті, який він, по суті, започаткував в українській літературі. Майже півстоліття читачів глибоко хвилюють "незабутні чари дитинства", майстерно відтворені у кіноповісті "Зачарована Десна". І майже півстоліття дослідники намагаються віднайти джерела цього неповторного майстерного колориту, розтинаючи, немов у анатомічному театрі, текст кіноповісті й уважно, прискіпливо аналізуючи кожну деталь: образи твору, його композицію, тему, ідейну спрямованість, мовні особливості тощо.
Р. Корогородський стверджує, що "письменник створив апологію рідного краю — Землі Обітованої. Він подав власну версію Біблії, де в народних поняттях твердь, космос і хаос віднаходили хоч і складне, та все ж таки гармонійне вирішення через уяву хлопчика, який у зрілому віці згадував дитинство, як рай".
В. Святовець акцентує увагу на важливій рисі творчої манери О. Довженка — наявності промовистої художньої деталі, покликаної відігравати неординарну роль у творі. Так, наприклад, "Зачарована Десна" починається з колоритного опису буйного цвітіння городу та саду, які належали сім'ї Сашка. Ця деталь, з одного боку, характеризує роботящу, дбайливу сім'ю, а найперше — матір Одарку, яка нічого у світі так не любила, як щось саджати, аби росло і квітувало. З другого боку — це яскравий символ самого життя, труднощів, людських змагань за так зване "місце під сонцем".
Автор пояснює причини звернення до дитячих спогадів: "...непереможне бажання, перебираючи дорогоцінні дитячі іграшки, що завжди десь проглядають в наших ділах, усвідомити свою природу на ранній досвітній зорі коло самих її первісних джерел".
- "Зачарована Десна" (повний текст)
- "Зачарована Десна" (скорочено)
- "Зачарована Десна" (аналіз)
- Як досягається сповідально-поетична стильова тональність кіноповісті О. Довженка "Зачарована Десна"?
Основною силою, що сформувала характер героя, що допомогла йому пройти важкий шлях пізнання, була сім'я. Образи найрідніших Сашкові людей — матері, батька, діда, прабаби — виписано з особливим поетичним піднесенням і любов'ю.
Засобом характеристики матері виступає епітет "невгамовна", поява якого у контексті опису природи є цілком закономірною, а паралель природа-мати, мати-рідна земля і жінка-мати, яка має дитину, — традиційна для української народної творчості і літератури. Невгамовна — яка "не може вгамуватися, заспокоїтися, перестати діяти, надто рухлива, завжди сповнена хвилювань, тривог, неспокійна".
Невгамовна і вічна природа-мати у найтрагічніші, найтривожніші моменти історії людства надає життєвої наснаги своїй нерозумній дитині-людині, загоює своєю ніжністю, дбайливим піклуванням усі її душевні і тілесні рани так само, як і невгамовна мати-жінка ніколи не покине свою дитину напризволяще.
Згадаймо, скільки страждання і болю матері Сашка принесли збори чоловіків на косовицю. Неусвідомлене передчуття біди примушує її шукати безглузді, абсурдні причини, аби не пускати малого на косовицю: і комарі з'їдять, і втопиться в Десні, і косою заріжеться, і в кущах страшно, і ями в озерах, і гадюки в лісі, тільки "не пускайте його".
Хлопець з погляду свого життєвого досвіду, обмеженого "гріхопадінням" і казковим світом, у якому коні розмовляють, на прохання скидається у річці риба, котиться зірка, з'являється лев, не розуміє, чому прекрасне невідоме так хвилює і бентежить матір. Надзвичайним щастям видається йому те, що на материні прохання не звертає уваги ані батько, ані дід... Материнське серце не помиляється, накувала мати-зозуля синочку довгу розлуку:"Коло хати мати зозуля кує мені розлуку. Довго-довго, не один десяток років буде проводжати мене мати, дивлячись крізь сльози на дорогу, довго хреститиме мені слід і стоятиме з молитвами не зорях вечірніх і ранішніх, щоб не взяла мене ні куля, ні шабля".
Вразили хлопця і незрозумілі сльози матері, її ніжне, зворушливе милування маленькою лялечкою, якої він навіть трохи злякався (у Сашка народилася сестра): "Яка красива. Ну лялечка, — ніжно і зворушливо промовила мати. — І позіхає, глянь. Голубонька ж ти моя сизенька, квіточка..."
Гармонійний зв'язок між природою і людиною — необхідна умова духовності: "Жили ми в повній гармонії з силами природи. Зимою мерзли, літом смажилися на сонці, восени місили грязь, а весною нас заливало водою, і хто цього не знає, не знає тієї радості і повноти життя". І саме невгамовна мати своєю виснажливою працею подала синові перші уроки духовності, які Сашко із вдячністю засвоїв і проніс у своєму серці протягом усього життя. З одного боку, зачарування красою і буянням природи: "До чого ж гарно й весело було в нашому городі!"
З іншого боку, у душі дитини починає назрівати відчуття дисгармонії у ставленні людини до природи. Доросла людина не нарівні веде діалог із природою, дивиться на неї самовпевнено, прагматично — як на поле для реалізації своїх корисливих задумів, як на річ, дану для перетворень або практичного вжитку. Чи не тому курки неслися у великих кущах смородини, бузини і ще якихось невідомих рослин "нишком од матері"? Чи не тому у пам'яті Сашка закріпилася ця незначна, дрібна деталь, яка пізніше вплелася природно у мереживо розповіді?
Третій урок такий: саме завдяки своїй невгамовності, виснажливій праці, прагматичності рідні Сашка втратили здатність бачити красу, що зробило їх нещасними, їхня уява висохла й осліпла: "Було в минулому житті батьків багато плачу, темряви й жалю. А найбільш, чого їм відпустила доля, — роботи, тяжкої праці. Всі прожили свій вік нещасливо, кожен по-своєму — і прадід, і дід, і батько з матір'ю. Так ніби всі були народжені для любові і мали всі талант до неї".
Навіть таке природне жіноче бажання матері, — забезпечити родині домашній затишок, — сприймається сином-митцем як неможливість побачити красу: "До чого мальовнича була хата. Одне, що не подобалось в ній, і то не нам, а матері, — вікна повростали в землю і не було замків. У ній ніщо не замикалось.
Мати жалілася на тісноту, ну, нам, малим, простору і краси вистачало".
Митець підкреслює, що між світовідчуттям дорослої людини і дитини існує величезна прірва: там, де доросла людина прагматично оцінює житло, бачить усі його недоліки, юна душа здатна творити красу.
Із часом почуття дисгармонії у світі людей зростає і стає нестерпним. І хоча автор вагається, чи не надто він славословить старих своїх коней, і село, і стару хату свою, виникає враження, що славословіє його показне.
Не тільки бажання усвідомити свою природу, згадати перші радощі, і вболівання, і чари перших захоплень дитячих керує пером автора, а ще й образа і незадоволення своїми рідними, усе життя яких було скорботним, як життя стародавніх людей: "Коли ж обертаюсь я часом до криниці, з якої пив колись воду... я роблю ту лише "помилку", яку роблять і робитимуть, скільки й світ стоятиме, душі народні живі всіх епох і народів, згадуючи про незабутні чари дитинства. Світ одкривається перед очима перших літ пізнання, всі враження буття зливаються в невмирущу гармонію, людяну, дорогоцінну".
Головним нервом кіноповісті є страждання. Розгадуючи одвічну філософську таємницю, О. Довженко по-своєму визначає страждання: страждання — це потрясіння. Причому "сила страждання вимірюється не так гнітом зовнішніх обставин, як глибиною потрясіння". Потрясіння — особливий стан: у цей момент посиленої роботи душі зриваються покрови буденності, відкриваються приховані закони життя. Одне з потрясінь маленького Сашка — втрата ангелоподібності.
Прагнення відновити усталений світопорядок надовго визначає роздуми дитини. Спочатку він відпрацьовує "систему" охоронних засобів: втеча ("Я — в тютюн"; "Побіжу, — думаю, — в малину..."); думки про смерть як засіб помсти; спроба вшанувати "великих людей"; сон... Постає питання: а яким чином кваліфікувати розмову коней, свідком якої стає хлопець, — сон, марення, дитячі фантазії чи щось інше? Однозначно, це один з "охоронних засобів", за допомогою якого хлопець утікає від жорстокості реального світу і виправдовує всі "нечемні" батьківські випади проти рідних: батько лупцює не тільки коней, а й невгамовну матір, діда, схожого на Бога, і навіть Бога, схожого на діда: "Неприємно, як батько приходить додому п'яний і б'ється з дідом, з матір'ю або б'є посуд"; "В великім розпачі прокляв він ім'я Боже, і Бог мусив мовчати. Явився він тоді йому у всій своїй силі, напевно, батько кинувся б і прохромив його вилами або зарубав сокирою".
До таких самих охоронних засобів можна зарахувати роздуми дорослого вже митця над долею своїх рідних: "Батько сидів з веслом на кормі — веселий і дужий. Він почував себе спасителем потопаючих, героєм — мореплавцем, Васко да Гамою. І хоч життя послало йому калюжу замість океану, душа в нього була океанська... Топив наш батько кораблі задля того, щоб бодай хоч іноді у брудному шинку маленька калюжа його життя обернулась хоч на час у море — бездонне і безкрає".
Проте інколи дитині не потрібні були "охоронні засоби" — ситуація була настільки трагічною, а душевний біль батька нестерпним. Згадаймо випадок, коли в один день від невідомої хвороби померло одразу четверо синів-соловейків. Це був той випадок, коли батько не встиг допомогти сім'ї, хоч як поспішав. Сашкові на той момент виповнився рік, а дитина в цьому віці не здатна ані запам'ятати, ані проаналізувати події.
Отже, ситуація, так би мовити, "реконструйована", відновлена на основі чужих спогадів (спогадів самого батька?) і проаналізована саме митцем. Скільки ще таких загадок містить "Зачарована Десна". Кожне нове покоління читачів буде знаходити на сторінках кіноповісті щось своє, те, що буде зворушувати, торкати найніжніші струни душі — бо всі ми родом із дитинства.