Образ народного співця в поезії Тараса Шевченка
Поет — не жрець, що курить фіміам
Чи творить в тишині нічній молитву,
Поет — борець, що кличе військо в битву
І першим йде в запеклу битву сам.
/ А. Малишко /
На шляхах бойових звитяг і на мирному полі творчої праці поряд з людиною, поряд з народом — його пісня-душа, частина його творчої пісенної душі.
У ній все, чим живе людина, чим живе народ. Її творці і виконавці завжди посідали почесне місце серед оборонців Вітчизни. Боян співав славу землі руській, підтримували дух воїнів запорожські кобзарі, зігрівав душу своїми піснями-думами знаменитий Остап Вересай.
Образу народного співця багато уваги приділяє Т. Г. Шевченко.
З фолькльору і літератур різних народів ми знаємо про акинів, трубадурів, шансоньє... Поет-співець Шевченко — це людина трагічної долі, старий козак:
Перебендя старий, сліпий —
Хто його не знає?
Він усюди вештається
Та на кобзі грає.
А хто грає, того знають
І дякують люди:
Він їм тугу розганяє,
Хоч сам світом нудить...
("Перебендя")
Як рідного зустрічають кобзаря у кожному селі:
— Кобзар іде! Кобзар іде! —
Та всі, якомога,
Хлопців кинули, побігли
Зустрічать сліпого!
("Мар'яна-черниця")
І грали кобзарі про давню славу і мужність козацьку. В їхніх думах (і тільки в них!) жила історія України, з її світлими і темними, гіркими часами, в них йшлося "Про Чалого", "Як Січ руйнували". Але життя є життя — і веселої міг заспівати кобзар.
- Реферати про життя та творчість Тараса Шевченка
- У чому полягала драма Шевченкового життя? (та інші запитання)
З дівчатами на вигоні —
Гриця та веснянку,
А у шинку з парубками —
Сербина, Шинкарку.
("Перебендя")
Епізодичний, але яскравий образ народного співця ми бачимо і в поемі Шевченка "Гайдамаки". Старий Волох підтримує бойвоий дух повстанців, співаючи про Максима Залізняка, співає для рядових гайдамаків (щоб старшина не почула!). Або:
Братайтеся з нами,
З нами, козаками,
Згадаймо Богдана,
Старого гетьмана,
Будете панами.
("Гайдамаки")
Образ кобзаря для Шевченка нерозривний з образом України:
Утни, батьку, щоб нехотя
На весь світ почули,
Що діялось в Україні,
За що погибала,
За що слава козацькая
На всім світі стала.
("До Основ'яненка")
Кобзарем народним він називає основ'яненка, і сам став геніальним Кобзарем своєї неньки-України. Змушений більшу половину життя провести на чужині, поет заздрив волі бандуриста:
Бандуристе, орле сизий!
Добре тобі, брате!
Маєш крила, маєш силу,
Є коли літати
Тепер лети ж в Україну —
Тебе виглядають...
("Н. Маркевичу")
І Тараса чекала Україна. Він вірив у це, душею рвався на береги Дніпра, у вишневі садки; туди, на Батьківщину, посилав він свої думи, квіти-діти. І закликав, молив:
Привітай же, моя ненько,
Моя Україно,
Моїх діток нерозумних,
Як свою дитину!
("Думи мої...")
Отож, образ співця народного — це і образ самого Шевченка, не випадково ж народ називає його Кобзарем. Якщо повно характеризува ти цей образ, то треба аналізувати всю творчість геніального художни ка, письменника, поета. Скажемо тільки, що в ній — все те, що робить безсмертним наш народ, нашу душу, нашу пісню.
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине.
От де, люди, наша слава,
Слава України.
("До Основ'яненка")