Образ народного співця в поезії Тараса Шевченка (7 варіант)

Шкільний твір

Образ народного співця в поезії Тараса Шевченка

Поет — не жрець, що курить фіміам

Чи творить в тишині нічній молитву,

Поет — борець, що кличе військо в битву

І першим йде в запеклу битву сам.

/ А. Малишко /

На шляхах бойових звитяг і на мирному полі творчої праці поряд з людиною, поряд з народом — його пісня-душа, частина його творчої пісенної душі.

У ній все, чим живе людина, чим живе народ. Її творці і виконавці завжди посідали почесне місце серед оборонців Вітчизни. Боян співав славу землі руській, підтримували дух воїнів запорожські кобзарі, зігрівав душу своїми піснями-думами знаменитий Остап Вересай.

Образу народного співця багато уваги приділяє Т. Г. Шевченко.

З фолькльору і літератур різних народів ми знаємо про акинів, трубадурів, шансоньє... Поет-співець Шевченко — це людина трагічної долі, старий козак:

Перебендя старий, сліпий —

Хто його не знає?

Він усюди вештається

Та на кобзі грає.

А хто грає, того знають

І дякують люди:

Він їм тугу розганяє,

Хоч сам світом нудить...

("Перебендя")

Як рідного зустрічають кобзаря у кожному селі:

— Кобзар іде! Кобзар іде! —

Та всі, якомога,

Хлопців кинули, побігли

Зустрічать сліпого!

("Мар'яна-черниця")

І грали кобзарі про давню славу і мужність козацьку. В їхніх думах (і тільки в них!) жила історія України, з її світлими і темними, гіркими часами, в них йшлося "Про Чалого", "Як Січ руйнували". Але життя є життя — і веселої міг заспівати кобзар.

З дівчатами на вигоні —

Гриця та веснянку,

А у шинку з парубками —

Сербина, Шинкарку.

("Перебендя")

Епізодичний, але яскравий образ народного співця ми бачимо і в поемі Шевченка "Гайдамаки". Старий Волох підтримує бойвоий дух повстанців, співаючи про Максима Залізняка, співає для рядових гайдамаків (щоб старшина не почула!). Або:

Братайтеся з нами,

З нами, козаками,

Згадаймо Богдана,

Старого гетьмана,

Будете панами.

("Гайдамаки")

Образ кобзаря для Шевченка нерозривний з образом України:

Утни, батьку, щоб нехотя

На весь світ почули,

Що діялось в Україні,

За що погибала,

За що слава козацькая

На всім світі стала.

("До Основ'яненка")

Кобзарем народним він називає основ'яненка, і сам став геніальним Кобзарем своєї неньки-України. Змушений більшу половину життя провести на чужині, поет заздрив волі бандуриста:

Бандуристе, орле сизий!

Добре тобі, брате!

Маєш крила, маєш силу,

Є коли літати

Тепер лети ж в Україну —

Тебе виглядають...

("Н. Маркевичу")

І Тараса чекала Україна. Він вірив у це, душею рвався на береги Дніпра, у вишневі садки; туди, на Батьківщину, посилав він свої думи, квіти-діти. І закликав, молив:

Привітай же, моя ненько,

Моя Україно,

Моїх діток нерозумних,

Як свою дитину!

("Думи мої...")

Отож, образ співця народного — це і образ самого Шевченка, не випадково ж народ називає його Кобзарем. Якщо повно характеризува ти цей образ, то треба аналізувати всю творчість геніального художни ка, письменника, поета. Скажемо тільки, що в ній — все те, що робить безсмертним наш народ, нашу душу, нашу пісню.

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине.

От де, люди, наша слава,

Слава України.

("До Основ'яненка")

Інші варіанти цього твору: