Льюїс Керрол — Аліса в Країні Чудес (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Жанр. Фантастична повість-казка.


Час створення. 1865 рік.


Автор. Льюїс Керролл (Чарльз Лутвідж Доджсон, 1832-1898) – англійський письменник, математик, філософ, логік, англіканський клірик і фотограф.


Тема. Зображення дивовижних, фантастичних пригод дівчинки Аліси.


Проблеми. Реальність і світ фантазій; абсурд і прихована суть; свобода у різних аспектах людського життя; вміння бути собою і відстоювати власну позицію.


Ідея. Людські знання про світ не є безперечною істиною, а життя не завжди вкладається в рамки здорового глузду; істина може обернутися на оману, глупство – на мудрість, а диво – на цілком буденне явище.


Композиція і сюжет твору

Твір складається із вступного вірша і дванадцяти розділів. Сюжет лінійний, концентричний, у ньому наявні усі основні елементи.

Читачеві, який уперше потрапляє разом з Алісою до Країни Див, багато дечого може видатися заплутаним і навіть незрозумілим. Тут втрачають чинність природні закони, життєві правила й хороші манери. Тут летить шкереберть здоровий глузд, адже скрізь панує гра, яка ґрунтується на законах нонсенсу, що в перекладі з англійської означає "безглуздя".

Аліса біжить за Білим Кроликом і раптово провалюється в глибоку кролячу нору, яка виводить її в загадкову кімнату з безліччю зачинених дверей. Крізь одну з них вона бачить прекрасний сад, але ніяк не може туди пролізти, бо дверцята надто малі. Аліса помічає, що з'їдені пиріжки або гриби, а також випиті рідини призводять до зміни її росту. В результаті вона ледь не тоне в морі сліз, виплаканих нею ж. Потім ледь не ламає будинок Білого Кролика і опиняється в будиночку Герцогині, де зустрічає Чеширського Кота. Там Аліса дізнається, що Королева Сердець влаштовує змагання з гри в крокет. Побувавши на шаленому чаюванні у Капелюшника і Шаленого Зайця, вона все ж таки опиняється в прекрасному саду на грі в крокет, де порушено всі відомі правила: замість ключок використовують фламінго, замість м'ячів – їжаків, а в якості воріт служать солдати. Гра поступово перетворюється на несправедливий суд над Валетом, якого підозрюють в крадіжці пиріжків і рулету. Під час суду, в критичний момент, коли персонажі перетворюються на гральні карти та накидаються на неї, Аліса прокидається і розуміє, що все, що сталося було лише сном.


Експозиція. Аліса нудьгує, сидячи на березі без діла. Повз дівчинку біжить Білий Кролик, її дивує, що Кролик має нагрудну кишеньку і годинник.


Зав'язка. Аліса пірнає у нору слідом за Кроликом і опиняється у довгому коридорі.


Розвиток дії. Пригоди Аліси, її спроби потрапити у прекрасний сад. Дівчинка в озері сліз, нові знайомі, гра у Гасай-Коло, відвідини будинку Білого Кролика, знайомство і розмова з блакитною Гусінню. Аліса потрапляє у сад, відвідує Герцогиню, вперше бачить Чеширського кота. Чаювання у Капелюшника і Шаленого Зайця. Королевин крокет, знайомство з Казна-Що-Не-Черепахою і Грифоном. Початок суду, Аліса заперечує слова королеви про те, що спершу має бути страта, а потім страта.


Кульмінація. Королева наказала стратити Алісу. Дівчинка на той час уже виросла до своїх звичних розмірів і назвала усіх простою колодою карт. Тут раптом усі карти знялися в повітря й ринули на неї.


Розв'язка. Аліса почала відбиватися від карт і... побачила, що лежить на березі, поклавши голову сестрі на коліна, а та обережно змахує їй з обличчя сухі листочки. Виявилося, що Алісі все наснилося.