Жан де Лафонтен — Зачумлені звірі (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Літературний рід: ліро-епос;

Жанр: байка (алегорична балада);

Напрям, течія: класицизм;

Віршовий розмір: чотиристопний ямб з різними типами римування;

Римування: перехресне, суміжне й обрамне (змішане, притаманне байці);

Строфа: нерівнострофна структура з переважанням чотиривіршів і шестивіршів;

Тема: зображення суспільної несправедливості, лицемірства й підлабузництва сильних світу цього;

Ідея: викриття подвійних стандартів і моральної деградації в суспільстві, де слабшого засуджують, а сильнішого виправдовують;

Провідний мотив: право сильного; лицемірство суддівства; моральна нерівність;

Художньо-стильові особливості:

  • алегоричність (заміна людей тваринами);
  • сатира та іронія;
  • живі діалоги, сценічність;
  • персоніфікація звірів із соціальними ролями;
  • філософське узагальнення в моралі;

Композиція:

  1. Експозиція — опис чуми як Божої кари;
  2. Зав'язка — скликання ради левом;
  3. Розвиток дії — лицемірне покаяння хижаків, щире зізнання осла;
  4. Кульмінація — осла оголошують винним;
  5. Розв'язка — мораль: "у багатих — правда, у бідних — кара".

Художні засоби, стилістичні фігури:

  • Метафора: "небо карає";
  • Порівняння: "серце б'є, наче дзвін" (у переносі на інший контекст);
  • Іронія: "Але хіба то гріх? Та, може, ви їм честь велику виявляли";
  • Гіпербола: "до решти винищити";
  • Інверсія та риторика: "О царю!";

Образи та символічні образи:

  • Лев — володар, формальний лідер із гріхами, що виправдовуються;
  • Лисиця, вовки, тигри — підлабузники, еліта, лицеміри;
  • Осел — втілення чесності, скромності, простолюдина, козла відпущення;
  • Чума — символ Божої кари чи суспільного випробування;

Примітки та корисна інформація:

  • Байка Жана де Лафонтена заснована на середньовічному алегоричному сюжеті;
  • Лафонтен розвиває мораль у дусі класицизму, ставлячи на перше місце розум і вищу справедливість;
  • Переклад Івана Світличного зберігає ритміку, сатиричний тон і влучні характери персонажів;

Стислий переказ: У звіриному царстві спалахнула чума, і лев скликав раду, аби визначити винного в Божій карі. Усі хижаки зізнавались у своїх гріхах, але один лише осел щиро признався, що з'їв травинку з чужого лугу. Саме його й оголосили винуватцем усіх бід і жорстоко покарали. Таким чином, сильні й заможні звірі уникли відповідальності, а покарання впало на слабшого й беззахисного.