Джеремі Стронг — Гармидер у школі (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Жанр. Повість.

Вперше видано. 1990 р.

Автор. Джеремі Стронґ (1949-2024) – англійський дитячий письменник.

Тема. Зображення класу початкової школи, життя якого змінює прихід незвичайної, винахідливої і сміливої вчительки – міс Гармидер.

Ідея. Навчання дітей повинне бути цікавим для них, залишати щасливі емоції і приємні спогади.

Проблеми. Мета освіти; відносини вчителів і дітей; відносини керівництва і працівників; ставлення до навчання; вміння радіти і приносити радість іншим.

Композиція і сюжет твору

Твір складається з семи розділів: "Нова вчителька", "Велике літакове змагання", "Літати, як птахи, майже як птахи", "Пиріг Дружби", "Виявляється, не такої вже й дружби", "Маленькі штучки – великі проблеми", "Дзвінок інспектора". Події повісті розпочинаються в понеділок 3 травня. Саме тоді містер Шрапнель, директор Далендонської початкової школи, дізнався не надто хорошу новину: учитель 3 класу містер Дейвід не зможе прийти на уроки, бо зламав руку і два ребра. Для тридцяти двох учнів потрібно було негайно знайти учителя, бо директор просто не міг уявити, що не буде дотримано розкладу. Його секретарка, місіс Штурх, дзвонила до багатьох вчителів, та ніхто навіть наближатися не хотів до цієї школи через директора, якого одна з цих вчительок назвала старим самодуром. На щастя, місіс Штурх змогла додзвонитися до міс Гармидер, яка одразу ж вирушила до школи. Прибуття міс Гармидер у Далендонську школу було незвичайним: вчителька приїхала на власній швидкій допомозі, яку купила колись на розпродажу. Зовнішній вигляд у міс Гармидер теж був дивним, і з собою вона несла багато сумок, торб і пакетів. Третьокласники, яких мала навчати нова вчителька, були просто ошелешені, та дуже швидко діти полюбили її. Перший урок міс Гармидер почала з того, що діти дізналися, що таке орігамі, зробили птахів з паперу, потім – паперові літачки, які у школі були заборонені. Далі було ще цікавіше: третьокласники пробували робити вертольоти-вертопеди, займалися куховарством, прибиранням після приготування Пирога Дружби. Директор Шрапнель не міг більше витримати безладу у школі, він був шокований тим, що відбувалося. Дійшло до того, що він здер свій прекрасний розклад і порвав на клапті. Ситуацію ускладнювало ще й те, що школу збиралася відвідати інспектор Донован. Перед її приходом у школу директору довелося ловити мишей, яких міс Гармидер принесла зі свого дому. Неочікувано, але це заняття настільки йому сподобалося, що містер Шрапнель нарешті змирився з гармидером у школі. Він попередив міс Гармидер про інспектора і порадив підготуватися. Кульмінацією повісті став прихід інспекторки на урок плавання. Міс Гармидер і тут дещо придумала: діти повинні були знайти чотири способи перетнути басейн від берега до берега, залишаючись сухими. Місіс Донован сподобалася ідея перетнути басейн у ванні, вона навіть вирішила спробувати цей спосіб. Директору ж довелося перебиратися через басейн по канатах. Це закінчилось непередбачувано: обоє опинилися у воді. Не зважаючи на це, інспекторці сподобався цей візит у школу, адже усі попередні були дуже нудними. Тож містер Шрапнель отримав сприятливий відгук і нарешті остаточно примирився з міс Гармидер.

Експозиція. Учитель містер Дейвід зламав руку і два ребра, тому директор Далендонської початкової школи наказує секретарці шукати вчителя на заміну у третій клас. Усі вчителі відмовляються.

Зав'язка. Прийти на уроки погоджується міс Гармидер. Вона прибуває у школу, вражаючи усіх своєю поведінкою і виглядом.

Розвиток дії. Проведення нестандартних і цікавих занять, які подобаються учням. Міс Гармидер завойовує симпатію дітей, зацікавлює усіх, хоч директору не подобається усі ця метушня у школі.

Кульмінація. Школу відвідує інспектор і потрапляє на урок плавання, який проводить міс Гармидер.

Розв'язка. Інспектору сподобався урок, директор отримав похвалу.