Деякі строфи мають усталену, традиційну будову, тому їх називають твердими, тобто непорушними. Це, зокрема, терцина, тріолет, секстина, октава, сонет, рондель. Вони виникли у поезії романських народів за часів перехідної доби від Середньовіччя до Ренесансу. Так, тріолет, відомий з XIII ст., складається з восьми рядків, певні з яких повторюються, інколи з незначними змінами. Ця < трофічна форма має лише дві рими:
І ти лукавила зо мною! А
Ах, ангельські слова твої б
Були лиш облиском брехні. б
І ти лукавила зо мною! А
І нетямущому мені б
Затрули серце гризотою А
Ті ангельські слова твої... б
І ти лукавила зо мною! А
І, Франка
З наведеного прикладу бачимо, що перший рядок повторюється ще двічі — четвертим і восьмим, другий повторюється передостаннім. У ронделі, як і в тріолеті, можливі дві рими і також повтор першого (тричі) і другого (двічі) віршового рядка, але всього віршових рядків у ронделі тринадцять:
Іду з роботи я, з завода А
Маніфестацію стрічать. б
В квітках всі вулиці кричать: б
Нехай, нехай живе свобода! А
Сміється сонце з небозводе, А
Кудись хмарки на конях мчать... б
Іду з роботи я, з завода А
Маніфестацію стрічать. б
Яка весна! яка природа! А
У серці промені звучать... б
— Голоту й землю повінчать! б
Тоді лиш буде вічна згода. . А
Іду з роботи я, з завода. А
П. Тичина
Октава, як і тріолет, мав вісім рядків й усталене римування аБаБаБвв. У перших шести рядках обов'язково чергуються чоловічі та жіночі рими. Віршовий розмір октави — п'ятистопний ямб.
Ти звеш мене, й на голос милий твій а
З гарячою любов'ю я полину, Б
Поки живуть думки в душі моїй, а
Про тебе, ненько, думати не кину. Б
Як мрію чистую з найкращих мрій, а
Я заховаю в серці Україну, . Б
І мрія та, як світище ясне. в
Шляхом правдивим поведе мене. в
В. Самійленко
Краса і думка, дві сестри-близнята, А
Давно на морі людському пливли, 6
Як наші предки вчилися ставати А
На дві ноги — вони, немов орли, б
Вели змагання щире і завзяте, А
Щоб вирвать нас із вікової мли,— б
І Рим залізний потрясли плебеї в
Огнем завзяття й молотом ідеї. в
М. Рильський
Часто зустрічаються восьмирядкові строфи, які за будовою різняться від октави, наприклад:
Безгоміння, безлюддя довкола, А
тільки сонце, і простір, і сніг. б
І котилося куль-покотьолом А
моє серце в ведмежий барліг. б
І зголілі модрини кричали, В
тонко олень писався в імлі, г
і зійшлися кінці і начала В
на оцій чужинецькій землі. г
В. Стус
Це дві чотирирядкові строфи з перехресним римуванням (рим не дві, як в октаві, а чотири). Поет об'єднує їх в єдине ціле і змістом, і римою.
Секстина складається з шести рядків, римування яких —
АБАБвв. Пишеться вона ямбом.
На шлях я вийшла ранньою весною А
І тихий спів несмілий заспівала, Б
А хто стрівався на шляху зо мною, А
Того я щирим серденьком вітала: Б
Непевна путь, мій друже, в нас обох,— в
Ходи! Шлях певний швидше знайдемо удвох. в
Леся Українка
Можливі й інші способи римування секстини.
До твердих строфічних форм також належать арабські газелі, японські танки і хокку, малайський пантум та інші. Одні з них більш популярні, інші — менш. Особливо поширений сонет.