За допомогою антитези (дорослі та діти) розкрито основний конфлікт казки – зіткнення двох систем цінностей: справжніх і фальшивих, духовних і химерних. Надалі ця антитеза поглиблюється. Залишивши свою планету, маленький принц зустрічається з різними "дивними" дорослими, яких він не може зрозуміти. Для дорослих більш важливими є власні справи, влада, багатство та честолюбство. А дитяча душа прагне іншого – взаєморозуміння, дружби, радості й краси. Через увесь твір проходить конфлікт цих двох світів. За Екзюпері, світу дорослих притаманні надмірна любов до влади, марнославство, жадібність, показово-непотрібна ученість. А натомість, у світі дітей панують щирість, довіра, безпосередність, допитливість.
Представники "дорослого світогляду" на малюнкові оповідача, на якому той зобразив удава, що проковтнув слона, бачать тільки капелюх; цінність будинку визначають не його вартістю у грошовому еквіваленті; на відкриття вченим-астрономом астероїда Б-612 (з якого і прилетів на Землю Маленький принц) не зважають тільки тому, що вчений під час доповіді на Міжнародному астрономічному конгресі "був одягнений по-турецьки", а не звично "по-європейськи"; віддають перевагу не якостям людини, а грошам, котрі вона заробляє тощо. І, навпаки, "дитячий світогляд" дає можливість побачити на малюнку, схожому на капелюх, слона всередині удава; цінувати будинок за його красу і зручність незалежно від його вартості; судити про вагомість відкриття вченого не в залежності від форми його одягу, а за суттю його наукового внеску; акцентувати увагу на внутрішніх достоїнствах та якостях людини, а не на її статусі (розмірі заробітної платні, посаді, одязі тощо).
- Маленький принц (повний текст)
- Маленький принц (скорочено)
- Шкільні твори до тексту "Маленький принц"
Зрозуміло, що насправді письменник протиставляє не "дитячий" і "дорослий", а два типи людського світогляду: "дитячим" названий творчий світогляд, який дає можливість його носієві побачити за видимою формою приховану суть речей і феноменів, здогадатися, домислити невидиме простим зором за допомогою уяви та інтуїції (носіями такого творчого світогляду є, перш за все, митці, великі вчені та винахідники, креативні особистості у будь-якій сфері діяльності, люди, які мають свою думку, є яскравими особистостями), і який оцінює речі з точки зору духовної, емоційної та естетичної. "Дорослий" же світогляд у казці – заформалізований, сповнений стереотипного мислення, у його носіїв відсутня творча уява, особиста думка, вони бачать тільки форму, зовнішність, не проникаючи в приховану сутність явищ, а оцінка навколишнього світу відбувається прагматично: за критеріями корисності, у грошовому еквіваленті, з точки зору вигоди тощо.