Жорж Сіменон
ТЮРМА
Роман
Переклад з французької
Переклав І. Гречанівський
Розділ І
Скільки потрібно місяців, років, щоб дитина стала юнаком, а юнак — мужчиною? І коли можна напевно знати, що це сталося?
Цю мить не відзначають урочистим актом вручення нагород або дипломів, як у школах.
Алену Пуато, що дійшов тридцяти двох років, потрібні були кілька годин, може, навіть хвилин, щоб змужніти або, в усякому разі, перестати бути тим, ким був досі.
18 жовтня в Парижі шуміла така злива, пориви вітру були такі дужі, що навіть не допомагали "двірники", а лиш погіршували видимість та затуманювали світло ліхтарів.
Пригнувшись до керма, Ален повільно вів машину бульваром Курсель. Праворуч тяглася чорна решітка парку Монсо. Потім звернув на вулицю Проні, щоб потрапити на вулицю Фортуні, де жив. Невелика вулиця, обабіч розкішні будівлі. Алену пощастило знайти місце для стоянки майже навпроти будинку. Захлопнувши дверці, він машинально підвів голову і глянув, чи горить світло на верхньому поверсі.
Кинути погляд угору перед тим як увійти стало для нього чимось на кшталт умовного рефлексу. А втім, зараз навряд чи міг би щось помітити. Тож метнувся в дощ, холодна вода хлюпала йому в обличчя, заливала одяг. Він штовхнув важкі двері з матовим склом за чавунною решіткою.
Мужчина, що стояв під дашком парадних дверей, ніби ховався там від дощу, увійшов слідом за ним.
— Мосьє Пуато?
Тьмяне освітлення, стіни з дерев'яними панелями.
— Так, це я, — здивувався Ален.
Мужчина, яких тисячі. Непримітна зовнішність. У темному плащі.
Він вийняв з кишені посвідчення з триколірною смугою.
— Інспектор Нобль з кримінальної поліції.
Ален глянув на нього уважніше, з цікавістю, але без будь-якого здивування. Він звик мати справу з різними людьми.
— Чи не міг би я на хвильку піднятися до вас?
— Ви давно чекаєте?
— Близько години.
— Чому ж не прийшли в редакцію?
Інспектор був молодий і більше соромливий, ніж збентежений. Тож посміхнувся, нічого не відповівши, й слідом за Аленом увійшов а просторий, оббитий всередині темно-червоним оксамитом ліфт.
Доки ліфт повільно повз угору, вони мовчки розглядали один одного в м'якому світлі кришталевого плафона. Ален Пуато двічі розкривав рота, щоб запитати, але так ні про що й не запитав, вважаючи за краще почекати, коли зайдуть до нього.
Ліфт зупинився на четвертому, останньому поверсі. Ален повернув ключ у замку, штовхнув двері й здивувався, що в квартирі темно.
— Дружина ще не повернулася, — зауважив він, простягнувши руку до вимикача.
Краплі дощу стікали з плащів на блідо-голубий килим.
- Жорж Сіменон — Клуб "100 ключів"
- Жорж Сіменон — Так бідаків не вбивають
- Жорж Сіменон — Хто убив Луї?
- Ще 10 творів →
— Можете скинути пальто.
— Не варто.
Ален здивовано глянув на інспектора: його відвідувач, що чекав на нього під дощем цілу годину, вважав, що візит його буде таким короткочасним, що й не варто скидати плаща.
Ален розчинив двостулкові двері, намацав інший вимикач, і в просторій кімнаті, одна стіна якої була із скла, спалахнуло кілька лампочок.
— Дружині час би вже бути вдома.
Він глянув на наручний годинник, хоч насупроти висів старовинний годинник з мідним маятником, що гойдався, тихенько цокаючи.
Без чверті вісім.
— Ми збиралися повечеряти з друзями, а…
Він розмовляв сам із собою. Адже хотів роздягнутися, прийняти душ, зодягнути темніший костюм…
— Чи не хотіли б ви сісти, мосьє?
Він не був ні схвильований, ні заінтригований. Швидше дратувався несподіваною присутністю стороннього, — що заважав йому взятися до своїх справ. Дивувала й відсутність Жакліни.
— Ви маєте зброю, мосьє Пуато?
— Хочете сказати — пістолет?
— Саме так.
— Він у шухляді нічного столика.
— Не могли б ви мені його показати?
Інспектор говорив тихо, нерішуче. Ален попрямував до спальні: Той пішов за ним.
Кімнату було оббито жовтим шовком. Ліжко, вкрите шкурою дикої кішки. Білі лаковані меблі.
Ален висунув шухлядку й здивувався:
— Тут його нема…
І розглянувся довкола, ніби намагаючись пригадати, куди міг його покласти.
Дві горішні шухляди комода належали йому, нижні — Жакліні. А втім, Жакліною її ніхто не звав. Для нього, як і для всіх, вона була Мур-мур — ласкаве прозвисько, що його дав він їй багато років тому, бо вона дуже скидалася на кошеня.
Хусточки, сорочки, спідня білизна.
— Коли ви бачили його востаннє?
— Без сумніву, сьогодні вранці.
— Ви певні?
Ален глянув інспекторові прямо в очі й нахмурив брови.
— Послухайте-но, Протягом всіх п'яти років, що ми тут живемо, пістолет лежав у шухляді нічного столика… Щовечора, роздягаючись, я викладаю туди ключі, гаманець, портсигар, запальничку, чекову книжку й дрібні гроші… Я до того звик бачити пістолет на місці, що навіть уваги на нього не звертав…
— А відсутність його не здивувала б вас?
— Мабуть, ні, — сказав Ален, подумавши. — Кілька разів траплялося, що він забивався в самий куточок…
— Коли ви востаннє бачили дружину?
— З нею щось трапилось?
— Ви снідали разом?
— Ні, я був зайнятий версткою і на ходу з'їв кілька бутербродів.
— А вона не дзвонила вам часом протягом дня?
— Ні.
Ален змушений був подумати, бо Мур-мур часто дзвонила йому.
— А ви їй?
— Удень вона рідко буває вдома. Вона працює. Журналістка і… Але, даруйте, до чого всі ці запитання?
— Хай краще мій шеф скаже вам про це. Чи не будете ви такі ласкаві супроводити мене на набережну Орфевр?
— Ви впевнені, що з моєю дружиною…
— Її не вбито і не поранено.
Так само чемно й несміливо поліцейський попрямував до дверей. Ален, не роздумуючи, пішов за ним.
Вони не стали викликати загайний ліфт, а зійшли сходами, устеленими товстим плюшем. На кожній площадці вікно було прикрашене різноколірними вітражами, за модою, що панувала в 1900 році.
— Гадаю, ваша дружина теж має машину?
— Авжеж. Невеличке авто. Воно стоїть зараз біля будинку.
На порозі обидва стали, не наважуючись виходити під дощ.
— Як ви сюди дісталися?
— На метро.
— А що, коли я вас підвезу?
— Даруйте мені. Тут же ноги ніде простягнути.
Ален гнав за звичкою. В одному місці навіть вискочив на червоне світло.
— Пробачте…
— Нічого. Вуличний рух — не моя справа.
— Заїхати на подвір'я?
— Як хочете.
Інспектор висунувся з вікна й щось сказав двом вартовим.
— Моя дружина тут?
— Мабуть.
Навіщо запитувати людину, яка однаково нічого не відповість? За кілька хвилин він потрапить до комісара, з яким, безперечно, знайомий, бо майже з усіма він не раз зустрічався.
Не спитавши, куди йти, Ален збіг широкими сходами і став на другому поверсі.
— Либонь, тут?
У довгому, погано освітленому коридорі жодної душі. Двері обабіч зачинено. Тільки старий сторож із срібним ланцюжком на шиї і масивною бляхою на грудях сидів за столом, покритим, як більярд, зеленим сукном.
Пройдіть, будь ласка, до зали чекання. Одну стіну зали було засклено цілком, як у його вітальні, що колись правила за майстерню художника. Якась бабуся в чорному, що ждала своєї черги, вп'ялася в нього злючими очима.
— Даруйте….
Інспектор пішов коридором і постукав у якісь двері, що за ним одразу зачинилися. Бабуся сиділа нерухомо. Навіть повітря тут було якесь нерухоме, сизе, мов туман.
Ален знову глянув на годинник. Двадцять хвилин на дев'яту. Не минуло й години, як він залишив редакцію на вулиці Маріньян, кинувши на ходу Малеському:
— До скорого…
Сьогодні вони у гурті кількох приятелів і приятельок лагодилися вечеряти в новому ресторані на авеню Сюффран.
Атож, тут нема ні дощу, ні вітру. Ніби все зупинилося п просторі й часі. Проте досі — першого-ліпшого дня — нарт було Алену написати на картці своє ім'я, щоб за кілька хвилин чиновник вів його до кабінету начальника карної поліції, а той вставав йому назустріч з простягнутою рукою.
Він давно вже не нудився, чекаючи прийому, від самого початку своєї кар'єри.
Кинув погляд на бабусю — її нерухомість зворушувала його — і мало не запитав, скільки вона вже сидить. Може кілька годин?
У нього урвався терпець. Ален починав задихатись. Тож підвівся, запалив сигарету і став ходити туди й сюди під несхвальним поглядом бабусі.
Відтак одчинив засклені двері, пройшов у коридор і запитав сторожа з срібним ланцюжком:
— Який комісар хоче мене бачити?
— Не знаю, мосьє.
— Але ж їх тут не так уже й багато о цій йорі?
— Два або три. Вони засиджуються іноді допізна. Як вас звати?
В Парижі було чимало місць, де називати своє прізвище не було потреби, бо всі його добре знали.
— Ален Пуато.
— Ви одружені, так?
— Одружений…
— А дружина ваша невисока на зріст, брюнетка, в непромокальному, підбитому хутром плащі?
— Так, так.
— В такому разі вас викликає помічник комісара Румань.
— Новачок?
— Що ви! Він працює тут понад двадцять років, але до кримінальної поліції справді перейшов недавно.
— Моя дружина у нього в кабінеті?
— Не знаю, мосьє.
— А вона приїхала о котрій годині?
— Не можу вам відповісти.
— Ви її бачили?
— Гадаю, що бачив.
— Вона прийшла сюди сама?
— Пробачте, мосьє, але я й так уже вам лишку наговорив.
Ален одійшов, ображений і занепокоєний. Його примушують чекати. З ним обходяться, як із звичайним відвідувачем. Що може робити на набережній Орфевр Мур-мур? І що це за халепа з пістолетом?
Чому він не знайшов його в шухляді? Адже то звичайнісінька зброя. Бандити навіть посміялися б. Калібр 6,35 мм — дитяча забавка.
Пістолета він не купував, його дав йому співробітник Боб Демарі.
"Відтоді як мій синочок почав ходити, я вважаю за краще, щоб така цяцька не залишалася в квартирі".
Принаймні років п'ять чи шість тому. З тих пір у Демарі з'явилося ще двоє діток. Але що ж все-таки сталося з Мур-мур?
— Мосьє Пуато!
Це той інспектор, що приїхав за ним. Він кликав його.
— Заходьте, будь ласка…
В кабінеті помічника комісара нікого не було. Комісар, чоловік років під сорок, зі стомленим обличчям, простяг Алену руку і знову сів.
— Скидайте ваш плащ, мосьє Пуато, і сідайте.
Інспектор до кабінету не зайшов.
— Мене повідомили, що у вас зник пістолет.
— Я не знайшов його на місці.
— А це не він?
І помічник комісара простяг йому чорний з голубуватим відблиском браунінг. Ален машинально схопив його.
— Гадаю, він. Дуже можливо.
— На вашому ніяких примітних знаків не було?
— Правду кажучи, я його ніколи не розглядав. І ніколи ним не користувався.
— Ваша дружина, звичайно, знала про його існування?
— Безперечно.
Ален раптом запитав себе, чи це справді він тут сидить і відповідає на такі абсурдні запитання.