Також цікаво спостерігати за впливом чаю на китайську кераміку. Порцеляна Піднебесної, як відомо, виникла у спробі відтворити вишуканий відтінок нефриту. Це призвело до того, що майстри династії Тан виготовляли порцеляну в блакитній глазурі на півдні та білій глазурі на півночі. Лу Юй вважав блакитний колір ідеальним для чашки, оскільки він підкреслював зеленуватий колір чаю, тоді як білий колір робив чай рожевим і неприємним на вигляд. Пізніше, коли майстри чаю Сун почали збивати порошковий чай, а не варити, вони віддали перевагу важким чашам темно-синього і темно-коричневого кольору. В епоху Мін насолоджувались завареним чаєм та білим порцеляновим посудом.
У п'ятому розділі Лу Юй описує спосіб приготування чаю, що виключає всі інгредієнти, крім солі. Він також зосереджується на популярному тоді питанні вибору води і стадіях її кип'ятіння. За його словами, найкращою є вода з гірського джерела, далі йде річкова вода та вода з джерел не гірських. Є три стадії кип'ятіння: перша – це коли на поверхні з'являються маленькі бульбашки, схожі на риб'яче око; друга — це коли бульбашки схожі на маленькі намистинки; третя — коли в чайнику вирують хвилі. Пресований чай обсмажують над вогнем, поки він не стане м'яким, як долоня дитини, а потім подрібнюють на порошок між аркушами тонкого паперу. У першу стадію кип'ятіння додають сіль, у другу — чай. На третій стадії в казан наливають глечик холодної води, щоб чай відстоявся, а вода "відновила молодість". Потім напій розливали по чашах і випивали. О який нектар!
Про цей напій поет танської епохи на ім'я Лу Тун писав: "Перша чаша зволожує мої губи й горло, друга чаша розвіює мою самотність, третя чаша зволожує та освіжає мої нутрощі, щоб знайти в них п'ять тисяч томів дивних знаків. Четверта чаша викликає легкий піт і вся печаль виходить крізь мої пори. П'ята чаша мене очищає. Шоста чаша підносить мене до безсмертних. Сьома чаша... я більше не можу! Відчуваю лише подих прохолодного вітру, але чи дозволено мені понестись разом з ним?".
Решта розділів Чайного канону розповідають про вульгарність звичайних способів пиття чаю, історичні відомості про видатних любителів чаю, знамениті чайні плантації Китаю, можливі варіації чайного приладдя та ілюстрації чайного посуду. Остання, на жаль, втрачена.
Поява Чайного канону викликала значну сенсацію в той час. Імператор Тай Цзун подружився з Лу Юєм, а його слава привернула багатьох послідовників. Кажуть, що його сучасники з легкістю відрізняли чай, який приготував Лу Юй, від чаю, що приготували його учні. Один чиновник увічнив своє ім'я тільки тим, що не зміг оцінити чай цього великого майстра.
У період правління династії Сун збивання чай увійшло у моду, що створило другу школу чаю. Листя перемелювалося в пудру в маленькій кам'яній ступці, далі пудра обдавалася гарячою водою та збивалася за допомогою маленького вінчика, зробленого з розщепленого бамбука. Новий процес призвів до деяких змін у чайному сервізі та у виборі листя. Сіль була виключена назавжди. Ентузіазм щодо чаю не знав кордонів. Чайні майстри змагалися один з одним у відкритті нових різновидів чаю, а регулярні змагання проводилися для того, щоб виявити перевагу одного з них. Імператор Хуей Цзун, який був надто талановитим художником та артистом, щоб бути старанним правителем. Він настільки байдуже ставився до своїх скарбів, що витрачав їх на рідкісні сорти чаю. Він навіть написав трактат про двадцять видів чаю, серед яких особливо оцінив білий чай за його рідкість та якість.
Ідеали для чаю епохи Сун відрізнявся від ідеалу Тан, як і відрізнялися їхні ідеали самого життя. В Сун прагнули актуалізувати те, що намагалися символізувати їхні попередники. Для неоконфуціанської свідомості всесвітній закон не відображався у феноменальному світі, але феноменальний світ був самим всесвітнім законом. Даоська концепція про те, що безсмертя полягає у вічній зміні, пронизувала їхній спосіб мислення. Цікавим був процес, а не дія. Таким чином людина була на одинці з природою. Нове світовідчуття переросло у мистецтво життя. Чаювання стало не розвагою для поетів, а одним із способів самореалізації. Поет Ван Ючен писав: "чай заповнює мою душу, а його ніжна гіркота нагадує присмак доброї поради". Су Дунпо писав про силу бездоганної чистоти чаю, яка кинула виклик розбещеності наче доброчесна людина. Серед дзен-буддистів південної школи, яка увібрала в себе так багато даоських доктрин, сформувався ритуал чаювання. Ченці збиралися перед образом Будди і пили чай з однієї чаші з глибоким усвідомленням святості цього таїнства. Саме цей дзен-ритуал остаточно переріс у чайну церемонію Японії в XV столітті.
На жаль у XIII столітті відбулося раптове вторгнення монгольських племен, яке призвело до спустошення та завоювання Китаю. Почалося варварське правління імператорів Юань, які знищили усі плоди культури Сун. Династія Мін, яка намагалася відновити національну культуру в середині XV століття, була обтяжена внутрішніми негараздами, і вже у XVII столітті Китай знову потрапив під іноземне панування маньчжурів. Манери та звичаї минулих часів не залишили і сліду. Про порошковий чай зовсім забули. Ми знаходили свідчення історика Мін, який не міг пригадати форму віночка для чаю, згаданого в одному з класиків Сун. Тепер п'ють заварений чай з цільним листям. Причина, через яку Європа не знає про давній спосіб приготування чаю, пояснюється тим, що вона познайомилася з традицією чаювання лише в період правління династії Мін.
Безумовно, сучасний китайський чай є смачний, але далекий від ідеалу. Довгі біди цієї країни позбавили чай знайти сенс життя життя. Він став сучасним, а водночас старим і розчарованим. Він втратив ту піднесену віру в ілюзії та мрії, які є основою молодості, що надають силу та енергію поетам та мислителям. Чай нині став еклектичним і ввічливо сприймає традиції всього світу Він грається з природою, але підкорює та не поклоняється їй. Його листя чай мають чудовий квітковий аромат, але романтики церемоніалів Тан і Сун вже не знайти в чашці.
Японія, яка пішла по стопах китайської цивілізації, знала чай на всіх його трьох етапах. Уже в 729 році ми читаємо про імператора Шому, який давав чай ста ченцям у своєму палаці в Нарі. Ймовірно, листя було привезено нашими послами з двору Тан і приготовлено у модний тоді спосіб. У 801 році чернець Сайчо привіз трохи насіння і посадив їх в Японії. У наступні століття було посаджено багато чайних садів. Аристократії та духовенство було в захваті від цього напою. Сунський чай дійшов до нас у 1191 році з поверненням Ейсая, який відправився туди вивчати південну школу дзен. Нове насіння, яке він привіз додому, було успішно висаджено в трьох місцях, одне з яких, район Удзі поблизу Кіото. Там досі вирощують найкращій в світі чай. Південна школа дзен поширювалася з дивовижною швидкістю, а разом з нею чайні ритуали та ідеали Сун. У XV столітті під патронатом сьогуна Асікаги чайна церемонія повністю сформувалася і перетворилася на самостійне світське дійство. Відтоді Чаїзм повністю утвердився в Японії. Метод заварювання чаю з'явився у нас порівняно нещодавно, про нього відомо лише з середини XVII століття. Він замінив порошкоподібний чай у повсякденному споживанні, хоча останній все ще продовжує займати своє особливе місце кращого з найкращих.
Саме в японській чайній церемонії ми бачимо кульмінацію чайних ідеалів. Наш успішний опір монгольському вторгненню в 1281 році дозволив нам продовжити традицію Сун, яка була нещадно перервана у самому Китаї через вторгнення кочівників. Чай у нас став більше ніж ідеальним напоєм; він став релігією мистецтва життя. Цей напій став втілювати ідеали поклоніння чистоті та вишуканості. Чайна церемонія стала священною подією, під час якої господар і гість об'єднувалися, щоб досягти найвищого ступеня блаженства у світському спілкуванні. Чайна кімната була оазисом у похмурій пустелі існування, де втомлені мандрівники могли зустрітися, щоб напитися із спільного джерела. Церемонія являла собою імпровізовану драму, сюжет якої був заснований на чаї, квітах та живописі. Жоден колір не повинен порушити спокійні тони кімнати, жоден звук не повинен спотворити ритм речей, жоден жест не повинен порушити гармонію, жодне слово не повинно порушити єдність створеної атмосфери, усі рухи мають виконуватися просто й природно — такою була мета чайної церемонії. І, як не дивно, це часто вдавалося. За всім цим ховалася тонка філософія. Чаїзм був замаскованим даосизмом.
III
ДАОСИЗМ ТА ДЗЕН
Зв'язок дзен-буддизму та чаю є загальновідомим. Ми вже зазначали, що чайна церемонія була логічним наслідком ритуалу Дзен. Ім'я Лао-цзи, засновника даосизму, також тісно пов'язане з історією чаю. У китайських шкільних підручниках в розділі про походження звичок і звичаїв написано, що церемонія подачі чаю гостю почалася з Їнь Куана, відомого послідовника Лао-цзи, який першим запропонував старому філософові чашку золотого еліксиру біля перевалу Хань Гу. Можна сумніватися у справжності подібних казок, але вони цінні тим, що підтверджують факт використання цього напою даосами. Наш інтерес до даосизму та дзен-буддизму полягає головним чином у їхніх ідеях стосовно життя та мистецтва, які настільки втілені в тому, що ми називаємо Чаїзмом.
Поки що, здається, немає адекватного перекладу вчень даосів і доктрин дзен жодною іноземною мовою, хоча ми мали кілька похвальних спроб.
Переклад завжди несе в собі зміну, і, як зауважує один письменник періоду Мін, у кращому разі може бути подібним до зворотного боку тканини: всі нитки видно, але неможливо розгледіти яскравість кольорів та витонченості малюнка. З рештою яке велике вчення можна з легкістю перекласти і пояснити? Стародавні мудреці ніколи не систематизували свої вчення. Вони говорили парадоксами, бо боялися сказати правду лиш на половину. Вони починали з того, що говорили як дурники, а закінчили тим, що зробили своїх слухачів мудрими. Сам Лао-цзи зі своїм дивним та незвичним гумором казав: "Якщо не надто розумні люди чують про Дао, то вони голосно сміються. Це не було б Дао, якби над ним не сміялися".
Дао буквально означає Шлях.