Філософська покірність гостя, який чекає на свою чашку чаю показує, що в серці гостя і в оселі панує східний дух.
Кажуть, що найперша письмова згадка про чай в Європі міститься в свідченнях арабського мандрівника про те, що після 879 року основними джерелами доходу в Кантоні були мита на сіль і чай. Марко Поло описує усунення китайського міністра фінансів у 1285 році за його самовільне збільшення податків на чай. Саме в період Великих відкриттів* європейці почали більше дізнаватися про далекий Схід. В кінці XVI століття голландці принесли звістку про те, що на Сході готують приємний напій з листя куща. Мандрівники Джованні Батіста Рамузіо (1559), Л. Алмейда (1576), Маффено (1588) також згадували чай. А вже в 1610 році кораблі голландської Ост-Індської компанії привезли і перший чай до Європи. Він був відомий у Франції в 1636 році. Англія вітала його в 1650 році і говорила про нього як про "той чудовий і схвалений усіма лікарями китайський напій, який китайці називають "тча", а інші народи називають "тей" або "ті".
Подібно до багатьох інших добрих речей у світі, пропаганда чаю зустріла на своєму шляху запеклу опозицію. Такі єретики, як Генрі Савілль (1678), засуджували вживання чаю, вважаючи, що це брудний і варварський обряд. Джонас Хенвей у своєму "Есе про чай" (1756) сказав, що чоловіки втрачають свою чоловічу силу та привабливість, а жінки – свою красу через те, що вживають чай. Його вартість на початку (приблизно 15-16 шилінгів за 450 грамів) не давала чаю увійти в масове споживання, і робила його "статусним атрибутом для високих прийомів і церемоній, або подарунком для принців та важливих персон". Але, незважаючи на такі перешкоди, чаювання поширилося з неймовірною швидкістю. Лондонські кав'ярні на початку XVIII сторіччя фактично стали чайними. Ці заклади полюбили такі інтелектуали, як Джозеф Еддісон і Річард Стіл, які проводили свій вільний час за "чайною стравою". Невдовзі цей напій став життєвою необхідністю, тож чай оподаткували. У зв'язку з цим ми можемо побачити як чай вплинув на сучасну історію. Колоніальна Америка мирилася з гнобленням, аж поки не урвався терпець через непідйомні зобов'язання щодо чаю. Початок американської боротьби за незалежність бере відлік від того дня, коли перші ящики з чаєм полетіли за борт у Бостонській гавані.
Існує тонкий невловимий шарм у смаку та ароматі чаю, який робить його привабливим. Західні гумористи негайно змішали аромат чаю з ароматом своїх думок, висловивши їх на пакувальному папері: "Чай не має пихатості вина, сором'язливості кави чи невинності какао. Тому всім порядним сім'ям, які щоранку жертвують годиною заради чаю та хліба з маслом, рекомендуємо заради їхнього блага наказати подавати цей пакувальний папір разом з чаєм і розглядати його як частину церемонії". Самуель Джонсон намалював власний портрет закоренілого і безсоромного любителя чаю, який протягом двадцяти років розбавляв свої страви тільки настоєм чарівної рослини; тим, хто з чаєм коротав вечори, з чаєм знаходив втіху опівночі і з чаєм зустрічав ранок".
Письменник Чарльз Лемб відчув справжню суть Чаїзму і написав, що найбільше задоволення, яке він знав, — це непомітно зробити добру дію, і щоб про неї дізналися випадково. Бо Чаїзм — це мистецтво приховувати красу і запропонувати відкрити її тим, хто сам не наважується це зробити. Це благородний секрет можливості сміятися над собою, отже такий гумор—усмішка філософії. Усіх справжніх гумористів у цьому сенсі можна назвати чайними філософами, Теккерея, наприклад, і, звичайно, Шекспіра. Поети декадансу, в своїх протестах проти матеріалізму, певною мірою відкрили шлях і до Чаїзму. Можливо наше споглядання на щось недосконале і проявляє філософію Чаїзму, який і допоможе Сходу та Заходу зустрітися у спільному.
Даоси розповідають, що на самому початку небуття Дух і Матерія зустрілися в смертельній битві. Нарешті Жовтий Імператор, небесне сонце, тріумфував над Шух'юном, демоном темряви та землі. Титан у передсмертній агонії вдарився головою об небесне склепіння й розколов синій нефритовий купол на уламки. Зірки випали зі своїх гнізд, а місяць безцільно блукав серед дикої безодні ночі. У відчаї Жовтий Імператор шукав усюди того, хто зможе повернути Небо. Йому не довелося шукати довго. Зі Східного моря піднялася королева, божественна Нюй Ва, у короні з рогів і хвостом дракона, в обладунках, що горіли вогнем. Вона зварила веселку з п'яти кольорів у своєму чарівному казані і відновила Небо. Але кажуть, що Нюй Ва забула заповнити дві крихітні щілини у блакитному небосхилі. Так почався дуалізм кохання: дві душі мандрують у просторі і не можуть заспокоїтись, поки не об'єднаються разом, щоб довершити собою Всесвіт. Кожен має заново будувати своє небо надії та миру.
Небеса сучасного людства справді розбиті в боротьбі за багатство та владу. Світ знаходиться в тіні егоїзму та вульгарності. Знання купуються через відсутність совісті, доброзичливість практикується заради користі. Схід і Захід, мов два дракони, яких кидає бурхливе море. Вони даремно прагнуть повернути перлину життя. Нам знову потрібна Нюй Ва, щоб відремонтувати грандіозне спустошення; ми чекаємо сходження великого Аватара. А тим часом давайте вип'ємо чаю. Післяобіднє сяйво освітлює бамбук, фонтани вирують у танці, у нашому чайнику чутно шелест сосен. Давайте подумаємо про швидкоплинність всього сущого і проводити час у прекрасній безглуздості речей.
II
ШКОЛИ ЧАЮ
Чай — це витвір мистецтва, якому потрібна рука майстра, щоб розкрити його найблагородніші якості. У нас є хороший і поганий чай, як у нас є хороші і погані картини, частіше останні. Єдиного рецепту приготування ідеального чаю не існує, як немає загальних правил створення живопису Тиціана чи Сессона. Кожне приготування листя має свою індивідуальність, свою особливу спорідненість з водою та теплом, свій власний спосіб розповіді історії. В цьому процесі все повинно бути прекрасним, але ми страждаємо через постійну нездатність суспільства визнати цей простий і фундаментальний закон мистецтва і життя; Лі Чілай, поет Династії Сун, із сумом зауважив, що у світі є три найжалюгідніші речі: псування прекрасної молоді неправильним вихованням, приниження прекрасного мистецтва відсутністю смаку та псування вишуканого чаю неправильним приготування.
Подібно до мистецтва, чай має свої періоди і школи. Його еволюцію можна приблизно розділити на три основні етапи: варений чай, збитий чай і заварений чай. Ми зараз належимо до останньої школи. Ці кілька способів приготування напою свідчать про дух епохи, в якій вони панували. Бо життя — це вираження, а наші несвідомі дії постійно видають наші потаємні бажання. Конфуцій сказав, що "людина не ховається". Можливо, ми занадто багато розкриваємо себе в дрібницях, тому що нам немає чого приховувати великого. Маленькі події повсякденного життя є таким же коментарем до расових ідеалів, як і найвищі злети філософії чи поезії. Так само як у Європі в різні історичні періоди віддавали перевагу тим чи іншим маркам вина, так і різні настрої в японському суспільстві визначали перевагу видів чаю та його приготування. Пресований чай, що розтирали та варили, порошковий чай, що заливали окропом та збивали, листовий чай, що заварювали, однаково визначають настрої Династій Тан, Сун та Мін у Китаї. Якби ми мали схильність до вживання класифікацій відносно мистецтва, то ми б назвали їх класичною, романтичною та натуралістичною школою чаю.
Чай — корінний житель південного Китаю, який був відомий в китайській ботаніці та медицині з дуже ранніх часів. Його називали різними іменами: "ту", "цзе", "чун", "ха" та "мін", і високо цінували його за здатність знімати втому, зігрівати душу, зміцнювати волю та відновлювати зір. Чай не тільки пили як напій, але і часто застосовували зовнішньо у вигляді пасти для полегшення ревматичних болів. Даоси вважали його важливим компонентом еліксиру безсмертя. Буддисти широко використовували його для запобігання сонливості під час довгих годин медитації.
До IV-V століть чай став улюбленою стравою серед жителів долини Янцзи. Приблизно в цей час був створений сучасна ідеограма "ча", очевидно це видозмінена "ту". Поети південних династій залишили фрагменти свого палкого обожнювання "піни рідкого нефриту". Тоді імператори дарували своїм високим міністрам чайне листя в нагороду за видатні заслуги. Проте метод пиття чаю на цьому етапі був надзвичайно примітивним. Листя розпарювали, товкли в ступці і варили разом з рисом, імбиром, сіллю, цедрою апельсина, спеціями, молоком, іноді з цибулею! Цей звичай поширений і в наші дні серед тибетців і різних монгольських племен, які роблять дивовижний відвар з цих інгредієнтів. Навіть "ісконно рускій" метод вживання чаю з лимоном — це всього-на-всього запозичення старого китайського методу.
В епоху Династії Тан нарешті з'явився геній, який звільнив чай від його примітивного становища та привів до його остаточної ідеалізації. Лу Юй — перший апостол чаю VIII століття. Він народився в епоху, коли буддизм, даосизм і конфуціанство шукали взаємного синтезу. Той час вимагав такого символу, який відбивав би всесвітнє і загальне в приватному. Лу Юй бачив в чаї ту саму гармонію та порядок, які панували у Всесвіті. У своїй знаменитій праці "Чайний канон" він сформулював правила для чаю та чаювання. Відтоді йому поклонялися як богу-покровителю чайної справи.
Чайний канон складається з трьох томів і десяти розділів. У першому розділі Лу Юй розповідає про природу чайної рослини, у другому — про знаряддя для збирання листя, у третьому — про вибір листя. На його думку, "чайний лист повинен бути зморшкуватий, як чобіт варварського вершника, вигнутий, як підгрудок вола, і розпускатися, як туман, що піднімається з ущелини. Він повинен мати блиск, як гладь озера, зворушена легким вітерцем, і бути вологим і м'яким, як прекрасна земля, щойно полита дощем".
Четвертий розділ присвячений перерахуванню та опису двадцяти чотирьох предметів для чайної церемонії, починаючи з мідної жаровні і закінчуючи бамбуковою шафою для зберігання всього цього начиння. Тут ми помічаємо прихильність Лу Юя до даоського символізму.