В його душі була мета, ясна і проста — народ і Україна... (гімн молодості у романі Івана Нечуя-Левицького "Хмари")

Шкільний твір

"В його душі була мета, ясна і проста — народ і Україна..." (гімн молодості у романі Івана Нечуя-Левицького "Хмари")

Як відомо, цивілізація розвивається лише тоді, коли кожне наступне покоління робить крок уперед, дбаючи про рідну землю, про свій народ. Воно повинно осмислити поклики попередників і внести власну часточку в розвиток свого краю. Це глибоко розумів Іван Семенович Нечуй-Левицький, бо сам усе життя трудився для рідної культури, був справжнім патріотом і подвижником. Він був переконаний, що, коли в Україні буде якнайбільше освічених, національно свідомих і працьо-витих людей, в серці кожного українця з новою силою спалахне вогонь національної гордості й честі. Геніальний митець вірив сам і передав нам віру в те, що Україну піднімуть із жебрацького становища та духовного занепаду освічена еліта, прогресивна молодь, яка не тільки вболіває за долю рідного народу, але й працює для нього.

Сумне буття України породжувало в душі Нечуя-Левицького гострі питання: як розігнати ті хмари, що віками скупчувалися над долею України? Як переконати народ у необхідності вільного й розумного життя, щоб щастям сповнювався рідний край? Відповідь на ці питання він дає у романі "Хмари", який було надруковано на початку 70-х років. Ми вже звикли до традиційних героїв-селян у творах Нечуя-Левицько го, та із сторінок роману несподівано виходять до нас українські інтелі-генти, нова сила української нації, соціально активна та національно свідома. Їхніми вчинками керував протест проти принизливого становища України, занепаду давніх патріотичних традицій Петра Могили та його послідовників.

Дивіться також

Роман "Хмари" знайомить нас з кращими представниками молодої національної еліти тих часів — Дашковичем і Радюком, що були взірцем працьовитості, високої культури й мудрості. Чим більше я вчитувався в роман, тим більше переконувався, що ці образи подаються не паралельно, а ніби доповнюють один одного.

Ось — українець Дашкович, який приваблює до себе козацькою вродою, чудовим голосом, поетичністю душі. Ставши професором і отримавши запрошення до Московського університету, він залишається вірним своєму краєві, повертається до Києва і гуртує навколо себе прогресивну українську молодь. Але він керувався програмою не реформатора, а просвітителя — тому не дійшов до своєї "ясної і простої мети". У зрілі роки Дашкович зрадив ідеали своєї молодості і "став скоса поглядать на молодих людей".

Представником нового покоління української інтелігенції 60-х років минулого століття постає перед нами Павло Радюк. Своєю програмою та діяльністю він перевершує улюбленого викладача й наставника Дашковича, що покладався лише на освіту й культуру. Павло уважно вивчає історію України, разом з однодумцями поширює антицарські твори Шевченка. Прагнучи жити чесно, він хоче поділити з народом його долю. Та в характері юнака ще замало діяльної сили, щоб розігнати хмари над Україною. Недарма Павлів батько іронізує: "О, багацько, сину, поможеш їм тим, що носитимеш свиту!" Письменник цим наче підводить нас до висновку: одне діло проголошувати, а інше — виконувати задумане. І в першу чергу, коли це стосується долі рідної країни.

Мені здається, що Нечуй-Левицький, розповідаючи про діяльність молодої еліти свого часу, пильно дивиться в очі нам, юнакам початку третього тисячоліття. Сьогодні, коли Україна проголосила свою незалежність, настала пора новому поколінню молодих українців прийняти естафету від своїх попередників. І я думаю, що моя держава може на нас покластися!