Сучасники довго не визнавали імпресіоністичної манери письма. Але це неприйняття йшло невід некультурності та невігластва, а від свідомої прихильності до протилежної системи цінностей і смаків. Неуважність до традиційного сюжету, піднесення ролі окремої художньої деталі, яскрава колористика, значний психологізм — це дивувало і водночас захоплювало в новому напрямку мистецтва.
Видатним засновником і представником українського літературного імпресіонізму був Михайло Коцюбинський. Почавши як письменник-реаліст, М. Коцюбинський не відсторонився від цього напрямку, але в 1900-х роках з'явилися твори ("Лялечка", "Цвіт яблуні", "Intermezzo"), які відкрили новий етап у його творчості.
У новелі "Intermezzo" сюжет відходить на другий план, майже відсутні портретні описи, усе підпорядковується одній меті — глибокому проникненню у духовний і психічний стан людини, вивченню нюансів душевних поривів і тонких переживань персонажа.
На перший погляд, твір — це ніби суцільний пейзаж, насправді ж квіти, рослини, птахи — це лише символи внутрішніх явищ і процесів, що відбуваються в душі героя. "Я утомився. Бо життя безупинно і невблаганно іде на мене, як хвиля на берег. Не тільки власне, а і чуже", — зізнається герой. Він не може бути самотнім, і в цьому його трагедія. Вразлива душа персонажа не може відсторонитися від людського лиха, вона співчуває кожному і переживає горе кожного як своє. Перевтома викликає байдужість: звістки про смерть герой твору заїдає стиглими сливами, позіхаючи при цьому. Він навіть не червоніє від думки про це, бо коли жах переповнює тебе, зникає здатність вимірювати цей жах.
- "Intermezzo" (повний текст)
- "Intermezzo" (скорочено)
- "Intermezzo" (аналіз)
- Які суспільно-політичні обставини були в країні під час написання новели "Intermezzo"? (та інші запитання)
Байдужа людина — хвора людина, і найкращі ліки для неї — самотність. От тільки як досягти її, якщо з кожного куточка кімнати дивляться очі тих, хто страждає і потребує допомоги? Природа стає цілющим джерелом, яке дає сили і наснагу, лікує хвору душу, повертає здатність співчувати. Визнає герой новели: "Тепер я можу спокійно спати, твої міцні стіни стануть між мною і цілим світом". Ниви у червні, сонце, зозуля і жайворонки, три білих вівчарки — дійові особи — стають тими, кому відкривається головний герой. Він п'є тепло сонця, цей "зцілющий напій, ...як дитина молоко з матерніх грудей", і підглядає, як жайворонок натягає струни між небом і землею, щоб заграти свою дзвінку неповторну пісню життя. Зозулине "ку-ку" змивало поступово утому, спливаючи, як сльози по березі.
Тільки коли кожен з нас зможе осягнути зображену красу природи, ми зрозуміємо глибину душевної драми головного персонажа, яку М. Коцюбинський передає за допомогою методу "від противного": чим яскравіші барви, запахи, дзвінкіші звуки, які сприймає герой, тим темніша (можна це уявити) порожнеча була в його душі перед невеличким intermezzo на Кононівських полях.
Поступово "з-під старої сторінки життя визирала нова і чиста". Головний герой підтягнув струни своєї душі і може йти між люди — допомагати, творити, переживати, співчувати: "Йду між люди. Душа готова, струни тугі, наладжені, вона вже грає..."
Так за допомогою художньої деталі, засобу внутрішнього монологу, контрасту в настроєвій тональності дійових осіб (Моя утома, Людське горе, Залізна рука города, Ниви у червні, Зозуля, Сонце тощо) видатний психологіст М. Коцюбинський розкриває внутрішній стан свого героя, зображує його переживання і страждання.