Комедія Б. Шоу "Пігмаліон" є однією з найпопулярніших у світі п'єс. Це "сентиментальний роман" з парадоксальною подачею матеріалу, починаючи від назви і закінчуючи вирішенням мовних, соціальних та особистісних проблем. Усе в п'єсі парадоксальне, полемічно загострене. Сюжет п'єси є іронічною, інколи пародійною "модернізацією" давньогрецького міфу про Пігмаліона та Галатею. Замість мармурової статуї перед нами — бідна неосвічена дівчина Еліза Дуліттл, яка торгує квітами.
Роль скульптора-творця виконує раціональний професор фонетики Генрі Хіггінс. Професор Хіггінс разом зі своїм другом полковником Пікерінгом береться навчити Елізу англійської мови і правильних манер. Еліза — напрочуд добра та здібна учениця, вродлива жінка з витонченими манерами. Але для Хіггінса Еліза залишається тільки хорошим "мовним матеріалом", вдалим експериментом.
У "Пігмаліоні" ставиться ціла низка складних ідейних питань. Поступово окреслюється протистояння двох протилежних життєвих позицій — Елізи та Хіггінса. Еліза вимагає поваги до власної особистості, а Хіггінс уперто не хоче помічати, що перед ним жінка. Що швидше піднімається героїня до рівня справжньої герцогині, тим більше загострюється проблема її долі в майбутньому — після того, як термін навчання закінчиться, дедалі очевиднішою стає жорстокість експерименту Хіггінса ті Пікерінга. Місіс Хіггінс каже професору і полковнику, що вони бавляться живою лялькою. Ця гра може зламати життя дівчини, яка має "звички та манери світської дами", але немає її прибутків. "А заробляти собі на життя вона не зможе"
- "Пігмаліон" (повний текст)
- "Пігмаліон" (скорочено)
- Чи можна фінал п'єси назвати відкритим? Аргументуйте свою думку. (та інші запитання)
Хіггінс не думає про те, що буде з Елізою далі. Він пробудив у ній жіночу гідність, сильний волелюбний характер, зробив із бідної квіткарки жінку з незалежними поглядами і високими почуттями. Еліза вимагає від Хіггінса, щоб той шанував її внутрішній неповторний світ, її душу: "Мені хочеться трішечки доброти. Я знаю, що я проста, темна дівчина, а ви освічений джентльмен. Але я теж людина, а не бруд у вас під ногами". Смисл життя Еліза бачить у тому, щоб нею захоплювались, кохали та поважали, і це цілком природне бажання. Вона розмірковує як жінка, і доречність такого бажання не викликає жодного сумніву.
Позиція ж Хіггінса цілком протилежна позиції Елізи: "Хочете стати леді — то не вбивайтесь, коли знайомий чоловік не проводитиме половину свого часу, мліючи від вас, а другу — прикрашатиме вас синцями... Не підходить вам мій суворий життєвий устрій — повертайтесь у свою канаву".
Позиція Хіггінса — абстрактна позиція переконаного холостяка, вченого й інтелектуала. Він не визнає поділу людства на жінок і чоловіків, а цікавиться людиною взагалі, прагне бути рівним з усіма, не звертаючи уваги на класові чи інші розбіжності. Йому не подобаються жінки-служниці або світські красуні, Еліза викликає у нього захоплення тільки тоді, коли не погоджується з ним.
Б. Шоу вважає бідність нещастям і злом, які гублять ті величезні духовні сили, що приховані в людині з народу. Достатньо було Елізі Дуліттл потрапити з бідного лондонського передмістя в культурне оточення, як одразу відкрились її інтелектуальні здібності. Хіггінс "приручив" Елізу, і, за словами Екзюпері, мав за неї відповідати. Але народжена у бідності неосвічена Еліза виявилась більш вихованою й інтелігентною, ніж народжений у статках вихований інтелектуал Хіггінс.
Відповідальність за дії сина взяла його мати — вона дорікає синові за його поведінку. Еліза вимагає до себе гідного ставлення, але Хіггінс не чує і не почує її ніколи. Еліза повертається в дім Хіггінса, але, що буде далі — невідомо. Шоу подає відкритий фінал п'єси — читач сам має запропонувати розв'язку і додумати кінець, не забуваючи про відповідальність за тих, кого приручили.