Легенда про Гамлета з данського літопису та її переосмислення Шекспіром
Легенду про Гамлета вперше записав наприкінці XІ століття данський історик Самсон Граматик у своїх збірках легенд і хронік під назвою "Історія Данії".
У ній розповідається, що за часів язичества один із правителів Ютландії був убитий на бенкеті своїм братом Фенгоном. Потім Фенгон одружився із вдовою убитого і заволодів його землями. Син убитого, молодий Гамлет (або Амлет) повинен був помститися за загибель батька. Щоб обдурити Фенгона, Амлет прикинувся божевільним. Учинки його говорили про божевілля, але в мові крилося безсумнівне підступництво, і нікому не вдавалося до кінця розгадати зміст слів Амлета. Тому Фенгон продовжував підозрювати племінника. Він намагався затягти його в пастку та змусити проговоритися, видавши щирі наміри. Але Амлета попередив про небезпеку його вірний друг і молочний брат (він став прототипом Гораціо в Шекспіра). Один із придворних (у Шекспіра — Полоній) намагався, сховавшись, підслухати розмову Амлета з матір'ю. Але Амлет знайшов його в кутку під соломою, убив, а труп кинув свиням. Він дорікав матері у тому, що вона не вірна пам'яті убитого батька.
Фенгон відправив Амлета до Англії в супроводі двох придворних (у Шекспіра — Розенкранц і Гільденстерн) з листом до англійського короля, у якому просив убити племінника. Але Амлет підмінив лист, і замість нього стратили його супутників. Амлет одружився з дочкою англійського короля і разом з нею повернувся в Ютландію, де усі вважали його загиблим. Раптовий приїзд змусив придворних перетворити тризну на свято. Амлет напоїв усіх доп'яна, а потім підпалив палац. Придворні загинули у вогні, а Фенгонові він відрубав голову, виконавши нарешті борг кревної помсти.
У 70-ті роки XVІ століття цю легенду переказав французький письменник Бельфоре. А в 90-ті роки XVІ століття в Лондоні була поставлена п'єса про Гамлета, що не дійшла до наших днів. Відомо тільки, що в ній уже з'являлася примара короля-батька, який вимагав помсти.
Шекспір написав свою п'єсу приблизно 1610 року. Узявши за основу стародавній сюжет, він показав нам Англію XVІІ століття. Шекспір говорить зі своїми сучасниками про головні питання життя.
- "Гамлет" (повний текст)
- "Гамлет" (скорочено)
- "Гамлет" (аналіз, паспорт твору)
- "Гамлет" (реферати)
- Чим Гамлет вирізняється з-поміж інших персонажів? (перша дія) (та інші запитання)
Який Гамлет Самсона Граматика? Розумний, спритний, сильний, жорстокий, здатний не тільки безтрепетно убити людину, але і поглумитися над трупом ворога. Цьому Гамлетові майже не відомі моральні страждання, він — щирий син свого часу. У Шекспіра трагедія Гамлета полягає в тому, що людина, яка мала серце і розум, зламалася, побачивши жахливі сторони життя — кровозмішення, зраду, убивство близьких. Він зневірився в людях, у коханні, розчарувався в житті. Прикидаючись божевільним, він і справді ледве не збожеволів від підлості людей, що його оточували. Але коли його починають цькувати, як звіра, у ньому просипається принц крові, людина своєї епохи. Тоді найвище цінувалося уміння володіти шпагою, а підступництво не вважалося пороком. І Гамлет починає діяти, запевняючи себе самого, що бореться не за власне життя і трон, а за відновлення загальної справедливості:
Століття розхиталося — й страшніш всього,
Що я породжений відновити його.
Можливо, Гамлет, коли вчився у Віттенберзькому університеті, думав про науку, мистецтво, про діяльність на користь людству. А довелося йому мстити, інтригувати, прикидатися, убивати — у відкритому бою, як Лаерта, або побічно (як Офелію). Його божевілля — не тільки спосіб убезпечити себе, але й можливість говорити правду оточенню (розкіш, недозволена для принца). Він відверто дурить Полонія, Розенкранца і Гільденстерна — підступних підлесників, прислужників Клавдія, і безтрепетно заганяє їх на той світ. Але влаштовуючи перевірку самому Клавдію (сцена "Мишоловка"), Гамлет хоче переконатися в його провині. Не просто вбити, але показати, що на короля-братовбивцю очікує кара. Гамлет не бездіяльний — він готує помсту. Хоча принц розуміє, що вбивство переверне його життя. Зміст знаменитого монологу "Бути чи не бути?" полягає саме в тому, що Гамлет намагається вибрати: стати убивцею, чи жертвою. Це питання не могло стояти перед Гамлетом давньої легенди. Трагедія людини епохи Відродження, яким був сам Шекспір і яким він зробив свого героя — розбіжність між ідеалами та реальністю, неможливість жити відповідно до настанов душі.
Чоловік виявляється у ставленні до жінки. У легенді в Гамлета не було коханої. Герой Шекспіра відштовхує від себе Офелію і губить її: для нього життя дорожче за любов й кохану жінку. Потім він шкодує і кається. Потім він гине — не як борець за справедливість, а як звичайна жертва придворної інтриги. От і знайдена різниця. У Граматика Гамлет — переможець, у Шекспіра — жертва, Він не бореться, а захищається. І причиною тому — сумніви, прокляті високі помисли, що перетворили розум, але не зуміли загартувати душу. Шекспір показав нам, що люди, які йдуть поперед епохи, найчастіше стають її жертвами (згадаймо Коперника і Галілея). Але без них людство залишилося б у пітьмі середньовіччя, там, де Амлет Самсона Граматика, не задумуючись, знищував і правих, і винуватих.