Символічний зв'язок образів п'єси Чехова "Вишневий сад" з різними часовими шарами
"Вишневий сад" була останньою і, можна сказати, підсумковою п'єсою Чехова. Він написав її незадовго до смерті, 1904 року, на переломному стику епох, коли передчуття змін в суспільстві було особливо помітним. Напередодні соціального вибуху він, як творча людина, не міг не відчувати загального настрою, непевність моменту майже мимоволі викликала потребу осмислити сучасну йому дійсність з позицій минулого й майбутнього. Але в драматичному творі автор може передати лише свої думки через виведені в ньому образи. Тому персонажі "Вишневого саду" пов'язані з різними часовими шарами. У жодному іншому його творі немає стільки символічного навантаження образів, як у цій п'єсі.
Чехов легко переносить нас з нашого сьогодення в далеке минуле. Разом з його героями ми живемо поруч з вишневим садом, бачимо його красу, ясно відчуваємо проблеми того часу, намагаємося знайти відповіді на складні питання. "Вишневий сад" — це п'єса про минуле, сьогодення і майбутнє не тільки її героїв, але і країни в цілому.
Минуле у п'єсі представляють собою Раневська й Гаєв. Як завжди, Чехов не поділяє своїх героїв на "позитивних і негативних" — усі вони мають як привабливі риси, так і потворні. У такий спосіб автор зображує "добрі і погані" риси епохи, що минає.
Раневська — господарка вишневого саду. Сам вишневий сад є для неї "дворянським гніздом". Без нього життя для Раневської немислиме, з ним пов'язана вся її доля. Любов Андріївна говорить: "Адже я народилася тут, тут жили мій батько і мати, мій дід. Я люблю цей будинок, без вишневого саду я не розумію свого життя, і якщо так потрібно продавати, то продавайте і мене разом із садом". Раневська непрактична, егоїстична, вона не вміє влаштовувати своє життя, але разом з тим її натура чуйна та поетична, їй притаманні відчуття прекрасного і витонченість.
- "Вишневий сад" (повний текст)
- "Вишневий сад" (скорочено)
- Як виявляється ставлення Чехова до своїх героїв? (та інші запитання)
Гаєв, брат Раневської, теж представник минулого. Він наче доповнює Раневську. Гаєв абстрактно міркує про суспільне благо, про прогрес, філософствує. Але всі ці міркування порожні і нісенітні. Намагаючись утішити Аню, він говорить: "Відсотки ми заплатимо, я переконаний. Честю моєю, чим хочеш, клянуся, маєток не буде продано! Щастям моїм клянуся!" Гаєв сам не вірить у те, що говорить.
Для цих людей існують духовні цінності, меркантильність викликає в них презирство, хоча з іншого боку ця якість перетворюється і на протилежну: саме через нерозважливість і непрактичність вони й втрачають вишневий сад, що був для них своєрідною ідеєю. Минулому належить і Фірс, підкреслено старий навіть за віком. У фіналі п'єси його, хворого, не помітивши, забувають в будинку.
Сад купує Лопахін, "часово прив'язаний" до тодішньої сучасності. Для нього вишневий сад — звичайна власність, а спричинені його продажем пристрасті цій людині незрозумілі. Лопахін — прагматик і реаліст. Він не зі шляхетної верстви: "Батько мій, щоправда, мужик був, ая оту білій жилетці, у жовтих черевиках". Він щиро співчуває колишній власниці саду, намагається їй допомогти, пропонує проект реконструкції саду, але його світогляд належить до інших систем цінностей і стає нездоланним бар'єром для розуміння. У Лопахіні ясно відчувається та активна жилка нового життя, що поступово і неминуче відтіснить на задній план життя безглузде і нікчемне. Проте меркантильний дух сучасності зробив Лопахіна мимовільно обмеженим щодо відсторонених від практичних справ ідей. Автор дає зрозуміти, що Лопахін не є представником майбутнього; він вичерпає себе в сьогоденні.
Ідею майбутнього втілено в образах Петі Трофімова й Ані. Одною фразою Чехов дає зрозуміти, що являє собою Петя. Все в ньому: і рідке волосся, і неохайний вигляд — здавалося б, повинне викликати відразу. Але цього не відбувається. Навпаки, його мова і вчинки викликають навіть деяку симпатію. Відчувається, як прив'язані до нього діючі особи п'єси. Одні ставляться до Петі з легкою іронією, інші — з неприхованою любов'ю. Адже саме він є уособленням майбутнього в п'єсі. Петя викликає глибокі роздуми в Лопахіна, що у душі заздрить переконаності цього "облізлого пана", що йому самому так бракує.
Ані лише сімнадцять і вона ще не встигла проявити себе вчинками, але її світлі мрії, спрямованість у завтрашній день свідчать про ще не реалізований потенціал. Так само "вічний студент" Трофімов теж лише готується до справжнього життя. У момент знищення саду, коли Раневська й Гаєв у відчаї, а Лопахін усвідомлює моральний програш, молоді весело біжать уперед — у майбутнього власна дорога.
Три часових шари зібралися навколо вишневого саду. "Вся Росія — наш сад", — написано у Чехова. Саме за неї точиться боротьба між трьома епохами. "Вишневий сад" є твором про кінець старої Росії, про прощання з минулим в очікуванні майбутнього.