БОДЛЕР ШАРЛЬ
(1821-1867)
Французький поет, літературний критик, перекладач. Саме він вперше застосував термін "модернізм" у одній зі своїх критичних статей. "Квіти зла" — головна збірка поезій Бодлера, яка створювалася протягом життя (як, наприклад, "Кобзар" Т. Шевченка або "Людська комедія" О. Бальзака), вона вийшла друком 1857 року і містила 100 віршів перевидання 1861 року мало 126 поезій. У книзі відбиті мистецькі погляди Бодлера: конфлікт між мрією і дійсністю, пошуки прекрасного у світі, прагнення до досконалості. Висловлюючись словами російського поета О. Блока, "перебуваючи у пеклі, він марив білосніжними вершинами". Бодлер поєднав у своїй творчості епоху минулого і прийдешнього — тут знайдемо елементи романтизму, неокласицизму, декадансу, символізму, авангардизму. Бодлер різний, саме тому його послідовниками стали поети різних напрямків: П. Верлен, А. Рембо, В. Брюсов, Т. Еліот.
Дійсність та ідеал у поезії Шарля Бодлера
Французького поета Шарля Бодлера можна вважати романтиком життя. Тогочасна Франція здавалась йому нудним порожнім царством буржуа. Це поняття означало для поета не класову, а духовну категорію. Бодлер прагне змінити світ.
Збірка поезій "Квіти зла" — це духовні пошуки сучасної людини. Світ постає в образі моря. Зображуючи дійсність як "море засмічених улиць міських", поет серцем лине до іншого моря — "де сяйва багато". Не приймаючи прозаїчності буденного життя, він прагне повернути той загублений рай (ідеальний світ), в якому творець жив у дитинстві:
Мій раю зелений, кохання дитяче
Квітки й поцілунки, забави й пісні,
І скрипка, що в сутінні тужить і плаче...
А може, рай-ідеал — десь у далеких екзотичних країнах. А ось як у поезії "Подорож" Бодлер змальовує дійсність. Це і тиран, і народ, "закоханий у панівний батіг", декілька релігій, "що пнуться до небес і всі простерті ниць", "усе наркозне зілля", "що світу нашого докладний інвентар". І поет робить висновок:
Цей світ, затиснутий у тоскні береги, Являє образ наш — сьогодні, завтра, завше. Оазиси жахів серед пустель нудьги.
Поезія "Подорож" — це своєрідна духовна подорож людства до безодні, від якої не може врятувати "жменька мудреців", що "одбігли Долею гуртованих отар".
- Реферати про життя та творчість Шарля Бодлера
- Визначте місце Ш. Бодлера у розвитку французької та європейської поезії
Але, "блукаючи духом по місцині суворій", поет зустрічає "раненого лебедя ("Лебідь"), що утік із клітки. Це величний "вигнанець-страдник", який мріє "про чисту гладь ставів". Це сам поет, що прагне ідеалу. У поезії "Альбатрос" він постає в образі повітряного мандрівника — альбатроса. "Юрба несамовита" — це дійсність, і велетенський птах-поет може жити тільки "серед хмар".
Отже, у своїх віршах Бодлер протиставляє дійсність ідеалу, визнає велику місію поета — врятувати світ своїм стражданням і величчю душі. Але неможливість досягти ідеалу на землі викликає в поета розчарування, і він впадає у відчай. Звідси також розуміння призначення поезії як засобу вирощування квітів (тобто Прекрасного) зі зла, а також його чорна меланхолія і тотальний нігілізм. Поет не тільки не звертався до Бога за допомогою — він демонстративно нехтує ним і схиляється перед Сатаною. Водночас деякі риси стилю Бодлера суперечать романтизмові: ретельно виважена композиція і бездоганна форма поезії. Не сприймає поет і романтичного розуміння природи як джерела оновлення почуттів або засобу захисту від цивілізації. Природа постає у Бодлера ворогом людини. Він шукає натхнення в "іншій природі" — штучній: у витворах мистецтва і людської праці.