Юрій Яновський — Подвійне коло (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Літературний рід: епос.

Жанр: новела.

Напрям (течія): модернізм.


Тема:суперечливі, трагічні події громадянської війни 1919 р. в Україні на прикладі родини Половців.


Ідея: утвердження думки про зміну ціннісних орієнтирів у новому суспільстві — на зміну роду як цінності приходить клас; приховане засудження братовбивства; оспівування величі нового світотворення.


Мотиви: "нова людина"; "братовбивство"; "розпад роду"; "нове світотворення"; "громадянська війна"; "природа й людина".


Композиція, композиційно-стильові особливості:


Головні герої та їх образи: людей: (у порядку появи)

Андрій Половець — командир загону армії Денікіна;

Оверко Половець — командир "купи кінного козацтва головного отамана Петлюри";

Мусій Половець — батько родини;

Панас Половець — махновець;

Сашко Половець — найменший брат (був із Панасом, залишився з Іваном);

Іван Половець — червоногвардієць, командир загону інтернаціонального полку;

природи: вітер, коні, буря, хмари, земля, пил, дощ, ліс, кавун-, предметів і явищ: убивства, шаблі, тачанки, крики, зойки, стрілянина.

Символічні образи:

брати Половці (символи різних ідеологій);

блакитні вежі (символ містичного зв'язку світів, духовного прозріння);

кавун (символ смерті, яку не поважають);

Мусій Половець (символ батьківства);

подвійне коло (символ (І) вічного повернення — на кожну дію є своя антидія; (2) двох світів — людського, де відбувається буря людських пристрастей, і природного, де розгортається справжня буря; (3) існування людини між двох "сфер" — родинною й суспільною, родинною й ідеологічною).


Сюжет: бій у степу під Компаніївкою в серпні 1919 р.:

перша сцена — Оверко вбиває Андрія;

друга сцена — від Панасової кулі помирає Оверко, поховання загиблих братів;

третя сцена — самогубство Панаса після програного бою з Іваном.


Особливості новели "Подвійне коло":

  • Новела має типові риси драматичного твору: єдність місця, часу, дії (усі події відбуваються протягом одного дня в степу під Компаніївкою);
  • Фрагменти громадянської війни підкреслені тим, що по різні боки барикад стоять рідні брати (Оверко Половець — петлюрівець, Андрій — денікінець, Опанас, Сашко — махновці, Іван — більшовик) — різні ідеології;
  • Умовна присутність батьків (на 1-му плані — битви братів, на задньому — те, що про це думають батьки);
  • Велика увага приділена погоді, яка реагує на злочини (автор натякає: Бог гнівається за кровопролиття, порушення моральних законів);
  • Автор не зосереджує уваги на ході битв: його цікавить тільки результат баталій і словесна дуель між братами.
  • Причина трагедії Половців у різних політичних переконаннях, нетерпимості, сваволі й жорстокості.

Примітки та корисна інформація:

Літературознавці про твір:

Я не знаю, хто ще так, як Яновський, змалював громадянську війну в Україні як трагедію народу.


Бій під Компаніївкою, у якому схрещують шаблі п'ять братів Половців, — це модель усієї громадянської війни.


Сила родових інтересів зіткнулася із силою інтересів класових. Під ударами шабель брати падають один за одним, і кожна нова смерть наче перекреслює батькову приповідку: "Тому роду не буде переводу, в котрому браття милують згоду", за якою — тривалий моральний досвід людського співжиття. А що натомість? Натомість з уст спочатку комісара Герта, а потім червоного командира Івана Половця чуємо нову істину: "Рід розпадається, а клас стоїть".


Рід розпадається… Отже, руйнуються самі основи життя — і що з того, що клас "стоїть"? Пишучи свій твір у 1933-1935 рр., Яновський прагнув надати словам комісара Герта й Івана Половця сили пафосу, але об'єктивно, понад наміри автора, його талант закарбував трагічну правду життя з його невблаганно-моторошною логікою братовбивчого соціального зіткнення, коли загальнолюдське відступає перед залізно-класовим, і як наслідок — кров, кров, кров…


У "кадрі" — уся родина Половців: п'ятеро братів, які воюють під різними прапорами, батько Мусій… Немає тільки матері Половчихи. Але чому?! Тому, що якби вона з'явилася, то плакала б над кожним із синів, і її "надкласові" сльози були б однаково солоні. Вона оплакувала б загибель свого роду, і ті материні сльози заважали б авторові із силуваним пафосом підсумувати в 1933 р.: "Рід розпадається, а клас стоїть" (В. Панченко).



Аналіз інших творів Юрія Яновського: