Жанр: Повість.
Час створення: 1957 р.
Тема: Розповідь про освіту майбутнього і проблеми, які в ній виникають.
Проблема: Внутрішня сутність людини; основна мета освіти; людина й наука, людина й техніка; місце людини в суспільстві; людина для цивілізації чи цивілізація для людини.
Ідея: Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей.
Композиція і сюжет твору:
Події твору відбуваються у майбутньому. На Землі проживає 8 мільярдів людей. 4-5 тисяч років тому людство жило лише на Землі, але потім почало заселяти інші планети, серед яких Діпорія, Новія, Ландонум, Зестон. Діпорія має зв'язок лише з планетою Земля. Мешканці усіх планет говорять єдиною мовою, знання закладаються у мозок людини за один день, бо звичайне навчання вже давно не застосовується, оскільки воно довготривале і не може гарантовано забезпечити потребу у спеціалістах для численних колонізованих планет. Усі молоді люди мріють потрапити після дня Олімпіади на планети класу А.
Експозиція. Дитинство і юність Джорджа, день Читання, мрія хлопця стати дипломованим програмістом.
Зав'язка. У день Освіти хлопця визнають непридатним для одержання будь-яких знань, тому поміщають в Інтернат для Недоумків. Джордж рік живе в Інтернаті.
Розвиток дії. Втеча хлопця з Інтернату для недоумків. Змагання металургів, зустріч з Тревіліяном. Зустріч з Ладисласом Інженеску.
Кульмінація. Розмова Плейтена з новіанином. Представлення Джорджем його ідей про те, якою має бути справжня освіта.
Розв'язка. Джордж дізнається, що він вибрана людина з творчим інтелектом і його просто випробовували.