Шарль Бодлер — Відповідності (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Літературний рід: лірика

Жанр: філософська лірика

Напрям, течія: символізм, естетизм (у межах французького символізму)

Віршовий розмір: класичний александрійський вірш (дванадцятискладовий ямб із цезурою 6+6)

Приро́да — храм живи́й, де зро́нюють коло́ни

Бенте́жні сто́гони і нея́сні слова́.

Там си́мволів ліси́ густі́, немо́в трава́,

Крізь них люди́на йде́ і в них люди́на то́не.

  • Кожен рядок має 12 складів
  • Чіткий поділ на дві групи по 6 складів
  • Наголоси розташовані через один склад (переважно на 2-му, 6-му, 8-му, 12-му)
Це відповідає александрійському віршу (двенадцятискладовий ямб із цезурою 6+6):

— U — U — U | — U — U — U

Римування:

· Перші дві строфи (катрени): ABBA ABBA (охопне римування).

· Останні дві строфи (терцети): CDC CDC (перехресне римування).

Строфа: сонет (дві катрени + два терцети)


Тема:

Єдність і взаємозв'язок світу через символи, відчуття та природу. Вірш передає концепцію "відповідностей" між різними сферами буття — звуками, запахами, кольорами, що є характерним для поетики символізму.


Ідея:

Природа є живим храмом, сповненим символів, які відображають глибші взаємозв'язки між явищами світу. Людина здатна пізнавати цей світ через відчуття, які поєднуються та резонують між собою.


Провідний мотив:

  • Взаємозв'язок між матеріальним і духовним світом
  • Гармонія природи та людини
  • Синестезія (злиття різних сенсорних вражень)


Художньо-стильові особливості:

Дивіться також

  • Вірш побудований на принципі синестезії — переплетення різних відчуттів (запахи "звучать", кольори "мають запахи").
  • Використання символів для передання взаємозв'язків між чуттєвими сприйняттями.
  • Урочиста та медитативна тональність, що передає філософське осмислення реальності.


Композиція:

  1. Перша катрена — природа як храм символів, крізь які проходить людина.
  2. Друга катрена — концепція синестезії: запахи, кольори та звуки утворюють єдину гармонію.
  3. Перший терцет — різноманітність ароматів, їхні асоціації з людськими емоціями.
  4. Другий терцет — узагальнення: запахи мають містичну силу, вони здатні впливати на розум та почуття.


Художні засоби, стилістичні фігури:

  • Метафора: "Природа — храм живий", "символів ліси"
  • Епітети: "бентежні стогони", "густі ліси", "могуть єдиного єства"
  • Анафора: "є… є…" (перелік запахів і їхніх характеристик)
  • Порівняння: "свіжі запахи, немов дітей тіла", "липучі, як смола"
  • Антитеза: поєднання ніжних і різких запахів, гармонії та хаосу


Образи та символічні образи:

  • "Природа — храм" — символ таємничої гармонії Всесвіту
  • "Символів ліси" — багатозначність реальності, яку можна пізнавати через чуття
  • "Запахи" — метафора внутрішнього світу людини, її емоцій та переживань
  • "Ладан, амбра, бензой" — містичні ароматичні речовини, що натякають на зв'язок із сакральним


Примітки та корисна інформація:

  • Вірш є одним із найвідоміших у збірці "Квіти зла" (1857), що стала маніфестом символізму.
  • Концепція "відповідностей" (correspondances) походить із містичних вчень та естетики романтизму.
  • Бодлер одним із перших використав принцип синестезії в європейській поезії.
  • У перекладі Дмитра Павличка збережено символіку та мелодику оригіналу, хоча деякі нюанси зміщено відповідно до української поетичної традиції.

Аналіз інших творів Шарля Бодлера:


Дивіться також: