Заохочення вчитися: ефективні методи мотивації дітей у молодшому шкільному віці

У цій статті ми говоримо про важливість того, щоб надихати дітей на навчання, розглядаємо чинники, які можуть призвести до слабкої мотивації до навчання молодших школярів, а також запропонуємо ефективні методи для подолання цієї проблеми.

Що означає поняття "мотивація в навчанні"?

Мотивація – це та потужна сила, яка визначає нашу готовність до активної діяльності. Це своєрідний запал, який веде нас до викликів щоранку. Важливо враховувати, що причини, що підштовхують цей запал, можуть бути надзвичайно різноманітні, починаючи від уявлення про улюблені заняття і закінчуючи жорсткими зовнішніми стимулами. Кожен з нас має своє унікальне сприйняття мотивації, деякі виявляють себе в потребі у більш сильних стимулах, тоді як інші мають властивість мотивувати як себе, так і інших.

Щодо дітей, подібна ситуація визначається природою. Здатність людини до пізнання в ранньому дитинстві – це результат еволюційного спадку. Природа обдарувала дитину потребою в саморозвитку та здобутті нових знань, оскільки це є ключовим чинником для виживання. Зазначено, що чим менше дитина, тим більше вона пристосована до відкритого відношення до світу і прагнення до нового. Ті, хто має досвід спілкування з дво— або трирічними малятами, розуміють, наскільки ці маленькі дослідники щиро та цікаво вивчають оточуючий їх світ. Перше відвідування школи зазвичай відбувається з ентузіазмом, і діти з радістю приступають до виконання перших домашніх завдань. Однак шкільному життю властива своя рутина, яка, на жаль, може зменшити потяг до знань навіть у висококласній освітній установі. Таким чином, дорослі задають собі питання, як зберегти інтерес дитини до навчання та підвищити її мотивацію до освіти.

Мотивація – це внутрішня потреба особистості. Іншими словами, якщо людина відчуває потребу докладати зусиль до навчання та шукати стимули ззовні, це може свідчити про те, що полум'я мотивації вже ослабло або починає гаснути. Тому дорослим важливо розглядати стратегії створення навчального процесу так, щоб у дитини залишалася постійна мотивація до навчання.

Які фактори викликають нестачу мотивації до навчання та як з ними впоратися?

Загублення інтересу до навчання може виникнути з різних причин. Відокремлюємо декілька ключових факторів, які перешкоджають дітям молодшого шкільного віку займатися навчанням з ентузіазмом та самостійно:


  • Недостатнє розуміння навчального матеріалу. Коли дитина губиться в навчальному матеріалі та не розуміє його суті, особливо, якщо це триває протягом тривалого часу, мозок малюка може вимкнутися, а бажання розкривати суть цього хаосу неясної інформації втрачається.


Як надати допомогу?


Спробуйте виявити точки, які можуть стати ключовими для розуміння. Очікувати, що ситуація в школі сама собою вирішиться, не завжди є раціональним. Батьки повинні взяти на себе завдання пояснити незрозумілий навчальний матеріал дитині та допомогти йому його осмислити. Для цього корисно відшукати в попередніх темах або матеріалах ті моменти, які дитина вже розуміє, і послідовно, без поспіху, додавати на цій основі нові концепції. Використовуйте спрощені пояснення, експериментуйте з різними методами пояснень, обирайте цікаві завдання з теми та впроваджуйте нестандартні ігри, які сприяють новому розумінню теми. Змініть оточення: розгляньте можливість проведення занять на свіжому повітрі або обговорення теми під час прогулянки.


  • Низький рівень читацької компетентності. Якщо у дитини виникають труднощі з читанням, то всю її енергію споживає процес сприйняття тексту, і для виконання завдання залишається мало сил. Звісно, це не стосується учнів першого класу. Але вже з другого класу очікується, що діти з легкістю і швидкістю читають умови завдань, текстовий матеріал тощо, фокусуючись на змісті, а не на розшифровці літер та складів.


Як надати допомогу?


В початковій школі значною мірою приділяється увага розвитку навичок читання серед дітей. Батькам важливо розуміти, що високий рівень читання, який включає швидкість, якість сприйняття тексту, адекватність розуміння та відтворення, виступає ключовим фактором у подоланні різних навчальних труднощів, зокрема тих, що пов'язані з мотивацією. Важливо розвивати у дітей любов до книг з самого молодшого віку, проявляючи особливий інтерес та читаючи разом з ними. Поширюйте своє захоплення книгами та власними читацькими враженнями, активно обговорюйте прочитане, спільно діліться враженнями і заохочуйте дітей розповідати про свої власні враження від прочитаного. Важливо навчати дітей структурувати і усвідомлювати прочитаний матеріал, виділяти основне. В сім'ї, де є учень початкових класів, має існувати атмосфера, що визнає важливість культури книги.


  • Навчальна програма стає проблемною, коли вона не відповідає рівню знань та вмінь дитини, представляючи завдання, які або занадто складні, або занадто прості. Наприклад, якщо у дитини вже є відмінне володіння читанням, але на уроці її зобов'язують повторно писати окремі букви та читати по складах, це призводить до природної втрати інтересу. Подібні сценарії можуть виникати й у відношенні інших навчальних предметів.


Як надати допомогу?


В першу чергу, ретельно обирайте школу та навчальну програму для своєї дитини. Інколи важливо переглядати свої рішення, аби враховувати можливість ускладнення або спрощення програми. Завжди є можливість збільшити зацікавленість дитини до конкретного шкільного предмета, використовуючи додаткові цікаві завдання чи здійснюючи інформативні бесіди. У випадку, якщо дитина відчуває нудьгу через занадто прості завдання, розгляньте можливість направити її енергію в іншому напрямку, використовуючи цей час для розвитку нових навичок та вмінь.


  • У дитини виявилася "математична тривожність". Якщо вона не виявляє бажання виконувати домашні завдання з математики чи заявляє, що не любить цей предмет, це може бути ознакою синдрому, відомого психологам як "математична тривожність". Після 6 років деякі діти починають відчувати тривогу лише при згадці про математику, завдання чи числа. Це не пустий каприз. Ця тривожність є реальною для дітей (а також деяких дорослих), які відчувають невмотивовану тривожність при спробах займатися обчисленнями.


Як надати допомогу?


Вже понад півстоліття вчені докладають зусиль для вивчення причин тривог, пов'язаних із математикою, та розробки методів їх подолання. Важливо уникати тиску на дитину, яка має труднощі з математикою. Пояснення складних обчислень може бути спрощеним за допомогою простих прикладів. Наприклад, якщо рівняння з невідомою X – 22 = 56 викликає незрозуміння, розкрийте алгоритм на прикладі X – 1 = 2. Інколи варто надати додаткові пояснення та підтримку, щоб забезпечити розуміння та заспокоїти дитину. Використовуйте позитивні ствердження, повторюючи фрази, такі як "Зараз я все поясню, і ти все зрозумієш", або "Це дійсно цікава тема, я допоможу тобі зрозуміти, і ти переконаєшся в цьому". Запропонуйте задачі з математики в нестандартній формі, обираючи такі, які точно сподобаються дитині. Якщо шкільна програма викликає труднощі і в батьків, варто скористатися ГДЗ математика 5 клас Істер. Демонструйте захоплення математикою та покажіть, що це цікава наука, даруючи дитині впевненість у тому, що вона здатна подолати будь-які труднощі.


  • Багато факторів, які забирають увагу, і відсутність системи навчання можуть ускладнювати ситуацію. Справді, навіть для дорослих у сучасному світі важко зберегти концентрацію. Дитина, яка приходить зі школи, вмикає телевізор та має доступ до декількох гаджетів, малоймовірно, що вона візьметься за уроки. Зараз ситуація, коли після школи дитина вирушає грати у футбол, розглядається як позитивна. Гаджети вирушають нервову систему, і після години відеоігор жодна дитина не може бути спрямованою до навчання. Комфортне робоче місце, відсутність непотрібних відволікаючих моментів і правильний режим можуть дивовижно покращити мотивацію до навчання.


Як надати допомогу?


Перегляньте свій розклад навчання. Після школи можна влаштувати прогулянку на свіжому повітрі, але варто уникати комп'ютерних ігор та яскравих мультфільмів. Це може створювати ілюзію, що дитина відпочиває, але насправді вона стає ще більше втомленою.


  • Завелике навантаження на дитину. У віці від 6 до 10 років у дітей природно розцвітає багато інтересів – бажання малювати, плавати, танцювати чи грати у футбол. Часто ці інтереси виникають одночасно. Дорослі, враховуючи свій досвід, розуміють, що важливо вчити іноземні мови, займатися музикою і брати участь у театральних гуртках, розвиваючи при цьому багато корисних навичок для життя в сучасному світі. Навіть якщо батьки не тиснуть на дитину і вона сама хоче взяти участь у багатьох позашкільних заходах, важливо розуміти, що занадто багато додаткових занять може призвести до перевантаження. Це може вплинути на мотивацію до навчання та інтерес до улюблених гуртків, приводячи до втрати ентузіазму. Природна захисна реакція організму сигналізує, що потрібен період відпочинку.


Як надати допомогу?


Зберігаючи увагу до інтересів дитини, намагайтеся збалансувати обсяг додаткових занять. Важливо, щоб у дитини був достатній час для відпочинку після активностей. Розгляньте, скільки часу вам потрібно буде витратити на дорогу туди і назад, знаючи, що подорож може відбирати силу і час як у дорослих, так і у дітей. Іноді витратили більше сил і енергії, ніж може надати додаткове заняття. Якщо серед інтересів дитини є те, що ви самі вмієте робити, не соромтеся навчати її. Спільна діяльність може бути корисною для обох сторін. Наприклад, якщо ви володієте навичкою малювання, це відмінна нагода спробувати нові техніки, вивчати нове і робити це разом із своєю дитиною. Таким чином, ви не лише навчаєте, а й самі вчитеся одночасно.


Пам'ятайте, що одна з основних функцій дорослих — стимулювати у дитини зацікавленість у навчанні. Навчальний процес повинен приносити приємні враження, відчуття успіху та усвідомлення власної здатності до самостійності та досягнень. Для цього обирайте завдання, які справді викликають інтерес у учнів. Інколи слід надавати дитині можливість бути вільною та відповідальною за свої навчальні досягнення. Заохочуйте її своїм прикладом: нехай бачить, як навчання та робота приносять задоволення дорослим навколо. Хвалить дитину за успіхи та підтримуйте в невдачах. Активно усувайте чинники, які можуть зменшити її мотивацію.