Електронні чи паперові: глобальні тенденції та перспективи ринку книговидання

На книговидавничому ринку без змін: останні кілька років ця галузь стабільно розвивається. Однак цей розвиток змушує зіткнутися два протиборчі табори, кожен з яких пророкує процвітання паперової або електронної літератури. На основі галузевих доповідей та моніторингів використання традиційного (друкованого) та цифрового контенту розглянемо, чи варто побоюватися за якийсь із сегментів книжкової індустрії сьогодні та в найближчому майбутньому.

У 2010 році на частку електронних книг припадало значно менше 1% від загального обсягу українського ринку (для порівняння, у цей же період у США обсяг ринку електронної літератури становив 8% від загального ринку). Нині — за підсумками 2018–2019 років, можна сказати, що обсяг ринку електронної літератури в Україні практично щорічно показує зростання до минулого року.

Очевидним є бурхливий розвиток електронних книжок, онлайн підручників та різноманітних віртуальних навчальних матеріалів. Для прикладу, на сайті https://knig.com.ua/, можна легко знайти підручники з будь-якого предмету для будь-якого класу. А на сторінці цікавого предмету "Я досліджую світ" для 4 класу — всі підручники у зручній формі https://knig.com.ua/pidruchniki-4-klas-ya-doslidzhuyu-svit.

Так позначається планомірне зростання електронних книг, яке і в книжковій індустрії, і в освітньо-бібліотечному секторі викликає побоювання: чи не станеться бунт машин, а чи не витіснять книги, які можна читати з планшетів, комп'ютерів та смартфонів, ті, які потрібно перегортати руками, шарудячи сторінками?..

Проблеми паперових книжок

Проблеми у сфері традиційної паперової літератури багато експертів вважають пов'язаними зі втратою інтересу до читання, зростанням цін на книги та втратою соціальної функції бібліотек.

На читацькому рівні паперова книга — це інструмент для більш комфортної та тактильно відчутної роботи з літературою: сторінки виступають як ментальні якорі для пам'яті, вага книги та шорсткість сторінок, запах друкарської фарби приваблюють кінестетиків, зручність роботи з ілюстраціями — візуалів.

У порівнянні з друкованими екземплярами електронні версії легші (невагомі!), мобільні, портативні, на пристрої їх можна зберігати та читати практично в необмеженій кількості, тоді як розмір книжкових шаф та домашніх бібліотек зазвичай обмежений. Електронна книга стала своєрідним синонімом сучасної епохи з її легким доступом до інформації з будь-якої точки світу. Швидкість, мобільність, різноманіття цифрових можливостей — те, що якісно відрізняє таку літературу від паперової книги.

При цьому офтальмологи та нейробіологи говорять про помітну шкоду літератури, яку читають на інформаційних носіях: псується зір, інформація споживається, але не засвоюється, гірше запам'ятовується.

Проте такі читацькі, користувальницькі, особисті критерії необов'язково лежать в основі глобальних тенденцій книговидання. Так, все рухається шляхом спрощення, прискорення, комфорту, але паперові книги нікуди не поділися. Так, електронна література може бути більш небезпечною для здоров'я і менш «занурювальною», але друкованими виданнями це не дає право першості.

Посилення ролі онлайн літератури

Якщо говорити про ринок загалом, то посилення ролі електронної літератури є очевидним. Цей факт легко підтверджується цифрами і живим інтересом користувача. Крім того, на поширення електронної літератури значно впливає і фактор підвищення рівня цифрових компетенцій, які зараз мають і підлітки, і молоді люди, і доросле населення, і багато людей похилого віку.

Все це призводить до того, що працювати з електронною книгою стає звично та зручно для користувача, що, у свою чергу, сприяє поширенню цього сегменту книжкового ринку.

Крім того, часто електронне видання дешевше паперового: дається взнаки відсутність витрат видавництва на друк тиражу та його розміщення в магазинах тощо.

За даними експертів, зростання ринку електронних книг стимулюють такі фактори, як:

  • зростання популярності електронної книги;
  • зростання тиражності найменувань, які продаються в електронному вигляді;
  • зростання середньої ціни електронної книги слідом за паперовим аналогом;
  • продовження зростання в сегменті аудіокниги;
  • зростання моделі передплати як у сегменті електронної, так і аудіокниги;
  • розвиток самвидаву.

Крім того, не забуватимемо про величезну чисельність аудиторії користувачів Інтернету. Освоєння ними комп'ютерних та мобільних технологій робить електронну книгу доступною у будь-якій точці світу, де є Інтернет.

Щоправда, цей аспект по-своєму сприятливо впливає і на ринок паперової літератури, адже з поширенням сучасних технологій, мобільних пристроїв та можливістю легко виходити до Інтернету, видавці, книгопродавці, бібліотекарі та всі причетні мають можливість влаштовувати заходи у цифровому форматі з вільним доступом та поширювати літературу — у тому числі паперову — новими для себе каналами (наприклад, інтернет-магазинами).

Які фактори для ринку електронної літератури можна назвати такими, що стримують? По-перше, інтернет-піратство, яке нікуди не зникло. По-друге, на ринку є низка великих гравців-монополістів, які за об'ємом портфеля електронних авторських прав мають особливу вагу в галузі. По-третє, недостатньо опрацьована підготовка авторів у частині авторських прав та занижена оцінка переваг цифрової дистрибуції для бізнесу.

Особливо цікавою складається ситуація зі співвідношенням паперової та електронної літератури стає у зв'язку з навчальними закладами, які мають бути забезпечені і традиційним, і цифровим навчальним контентом. Загалом у середовищі шкіл, ВНЗ та коледжів спостерігається тренд на компенсацію кількості паперових книг електронними. Водночас частка друкованих видань у сукупних закупках продовжує скорочуватися.

Все це свідчить про впевнений рух у бік зміцнення становища електронних книг. Проте чи витіснять вони паперову літературу?

Однозначно відповісти на це питання можна лише через кілька десятиліть, проте вже зараз можна сказати, що відповідь, швидше за все, буде негативною.