Чимало батьків із прикрістю відзначають, що їхні діти абсолютно не цікавляться літературою. У сучасних умовах книгам складно конкурувати з гаджетами. Запропоновані сюжети вимагають осмислення й не мають характерних для віртуальних ігор наочності, азарту, динамізму. Дитина сприймає читання як пасивне заняття. Якщо правильно та своєчасно не познайомити її з книгою, то не варто очікувати, що згодом вона виявлятиме інтерес до літератури, незалежно від того в якій формі вона представлена – у друкованій чи електронній. У цій статті ми розповімо, як діяти батькам і запропонуємо конкретні рекомендації.
Читання дітям від народження до 2-х років
Поведінка дорослих часто буває протилежною. Дехто мало не від народження читає малюкові класичні твори, а також пропонує для перегляду барвисті ілюстрації та навіть репродукції картин. Інші, навпаки вважають, що не варто перевантажувати малюка інформацією, а ось коли будемо готуватися до садка, тоді й почитаємо.
Знайомство з книгою починається з самого народження, а потім для підтримки інтересу вживаються додаткові заходи, які відповідають віковому сприйняттю дитини:
- Від народження до пів року. Здатність розрізняти певні кольори з'являється приблизно у 2 місяці, а у 6 місяців цей процес завершується. Тому показувати ілюстрації можна, але вони не сприйматимуться повною мірою. Починаємо з прослуховування коротких ритмічних віршів, які важливо вимовляти з відповідною інтонацією, із виразом певних емоцій і навіть із жестикуляцією.
- Від 6 місяців до 1 року. Саме час зібрати невеличку домашню бібліотеку. У цьому вам допоможе інтернет-магазин Панама https://panama.ua/. Підбираємо книжки для малюків, у яких мінімум тексту та максимум картинок. Виділяємо їм окрему поличку. Беремо малюка на руки та вирушаємо на екскурсію кімнатою. Звертаємо увагу на різні прості предмети, а також зупиняємося біля полички та розповідаємо дитині, що це її книжки. Малюк поки не знає, як з ними взаємодіяти. Покажіть йому, як відкривати книгу, гортати сторінки, разом розглядайте картинки. Для розвитку мови у цьому віці рекомендується якнайбільше спілкуватися з малечею. Але часто так буває, що дитина переважно чує голос мами, яка перебуває з нею у постійному контакті. Виникає певне звикання, запам'ятовуються деякі слова, які вона вимовляє з виразною інтонацією і часто, а особливого розвитку мови не спостерігається. Тут на допомогу можуть прийти аудіокниги. Коли текст читає професіонал (його автор, актор, диктор) він по особливому передає різні емоції та за допомогою інтонації виділяє окремі слова й фрази. Аудіопрослуховування сприяє розвитку мови, а також допомагає розширити словниковий запас. Але читання не повинно супроводжуватись надто гучними звуковими ефектами.
- Від року до двох. Тут уже важливе певне партнерство у сприйнятті. Разом розглядаємо ілюстрації та обговорюємо прочитане. Спілкування має проходити у формі діалогу, а не нагадувати лекцію чи іспит. Можна ставити прості питання, але не нав'язувати свою думку. Деякі діти із задоволенням слухають ту саму казку багато разів. Не варто пропонувати заміну, а тим більше наполягати на ній, поки малюк сам не захоче почути щось нове. Знайома історія дозволяє почуватися впевнено, створює відчуття стабільності та надійності. Психологи вважають, що для повноцінного сприйняття літературного сюжету дитині необхідно прослухати його десятки разів. З кожним новим відтворенням юний слухач відкриває для себе дедалі більше нових деталей, які доповнюють картину світу.
Важливо не обмежуватись лише читанням, адже творчий розвиток має бути різнобічним. Грайте з дітьми у казки, ставте домашні спектаклі за мотивами прочитаного, малюйте власні ілюстрації, ліпіть персонажів із пластиліну.