Як тоді, так і тепер ми були поставлені у вкрай скрутне становище щодо матеріальних засобів, тому що гроші, належні на експедицію 1872, не були сповна отримані в Пекіні.
Особовий склад нашої експедиції тепер переформувався. Два козака, котрі супроводжували нас у минулому році, виявилися людьми ненадійними і, крім того, тужили за батьківщиною, так що я наважився відправити їх додому, а натомість взяти двох нових супутників із загону, який займав у той час місто Ургу. Цього разу вибір був надзвичайно вдалий, і новоприбулі козаки виявилися самими старанними і відданими людьми в увесь час нашої довгої подорожі. Один з них був руський, 19-річний юнак, на ім'я Панфіл Чебаєв, а інший, родом бурят, називався Дондок Ірінчінов. Ми з товаришем незабаром зблизилися з цими добрими людьми самою тісною дружбою, і це був важливою запорукою успіху справи. У страшній дали від батьківщини, серед людей, далеких нам у всьому, ми жили рідними братами, разом ділили труди і небезпеки, горе і радості. І до скону збережу я вдячний спогад про своїх супутників, які безмежною відвагою і відданістю справі зумовили як не можна більш весь успіх експедиції.
Окрім нашого незмінного Фауста, ми придбали тепер для варти ночами великого і дуже злого собаку, який звався Карзая. Цей пес виходив з нами всю другу експедицію і надав багато послуг. Своїх колишніх господарів, тобто монголів, він забув дуже скоро... , що дуже часто рятувало нас від настирливих відвідувачів. Фауст зненавидів Карзая з першого знайомства, і обидва вони були заклятими ворогами до самого кінця експедиції. Напрочуд, що європейські собаки дуже рідко, майже навіть ніколи, не дружать ні з китайськими, ні з монгольськими псами, хоча б жили разом з ними довгий час.
5 березня вранці ми виступили з Калгану і попрямували тим же самим шляхом, по якому в минулому році йшли на Жовту річку і поверталися з Алашаню. До вечора першого дня дороги ми знову потрапили в суворий клімат Монголії, де весна ще не розпочиналася, тоді як в Калгані з кінця лютого зробилося вже досить тепло, прилетіли у великій кількості водяні птахи і з'явилися комахи. На нагір'ї така картина круто змінилася. Правда, снігу тут вже не було, але по струмках ще всюди лежали товсті накипи зимового льоду; термометр, особливо вночі, показував порядний мороз, дув сильний холодний вітер, пролітних птахів ще не було видно словом, монгольський степ мав цілком зимовий характер.
Нинішня рання весна відрізнялася від минулорічної тим, що тепер частіше ставалися хуртовини і порівняно рідше дули північно-західні вітри, хоча знову-таки бурі були часто і іноді тривали по три доби без перерви. Сухість повітря і раніше була надзвичайно велика. Її показував не тільки психрометр, але навіть губи і руки, шкіра на яких розтріскувалася і робилася зовсім сухою, немов відполірованою...
У продовження місяця з невеликим ми пройшли з Калгану до хребта Муні-ула і вирішили пробути тут деякий час, щоб спостерігати проліт дрібних пташок і зібрати весняну флору названих гір. Перш, повертаючись з Алашаню, ми мріяли потрапити знову на Хуанхе в кінці лютого і перейти цю річку по льоду в Ордос, щоб там, на озері Цайдемін-нор, спостерігати весь весняний проліт птахів; але такі розрахунки не виправдалися, і ми прийшли на Муні — ула лише 10 квітня, коли валовий проліт більшої частини видів уже скінчився. Таким чином, ми повинні були залишити свій колишній намір вдруге відвідати Ордос і обмежилися лише перебуванням в горах Муні-ула.
Тут в половині квітня рослинне життя почало прокидатися досить швидко, особливо в нижньому та середньому поясах південного схилу гір. Дерева та кущі дикого персика були залиті рожевими квітами і красиво рясніли на крутих схилах, ще не одягнених зеленню. По гірських ущелинах, особливо в місцях, доступних сонячному пригріванню, зеленіла свіжа травичка і визирали квітки прострілу, анемона, астрагала та гусячої цибулі. Тополя, сосна і лоза стояли в цвіту; бруньки білої і чорної берези розбухнули і готувалися розгортатися. Вгорі гір, на альпійських луках, рослинність ще не пробуджувалася весняним теплом, але снігу тут вже ніде не було, навіть на найвищих вершинах.
Здавалося б, що лісистий хребет Муні-ула, розташований серед голих степів, якраз на роздоріжжі від півдня до півночі, повинен вабити до себе безліч перелітних пташок, але, як згадано вище, насправді виявилося зовсім противне. За весь час 11 — денного перебування в горах ми знайшли тільки чотири зайвих види птахів проти тих, яких зустріли тут у липні минулого року; притому ці нові види з'явилися в самому обмеженому числі екземплярів, немов залетіли сюди крадькома або випадково.
Бачачи, що не можна розраховувати на хорошу орнітологічну поживу, ми залишили 22 квітня Муні-ула і вирушили в Алашань по долині лівого берега Хуанхе, тобто тим же шляхом, яким йшли взимку в Калган, тільки на цей раз ми вирішили не переходити за хребет Хара-Нарін-ула. Ми провели три дні в місцевості, званої монголами Холосун-нур, де китайські рисові поля на великий обшир були затоплені водою, відведеною від Жовтої ріки. На цих розливах ми відразу зустріли близько 30 видів переважно водяних і болотних птахів, яких нинішньої весни не спостерігали в сухих степах Монголії.
Втім, кількість птахів і тут було невелика; час валового прольоту вже минув, так що тепер залишилися тільки місцеві або запізнілі екземпляри. Взагалі щодо орнітологічних вишукувань нинішня весна для нас була ще біднішою, ніж торішня, і ми могли зробити лише те негативне спостереження, що пролітні птиці не оглядаючись біжать від безводних пустель Монголії.
Одночасно з полюванням на птахів ми здобували собі також рушницею і рибу. Саме тепер, тобто в кінці квітня, відбувався нерест у коропів, які вранці та ввечері у великій кількості плескалися по самим мілководним місцям затоплених полів.
Бажаючи поласувати рибою, ми брали рушниці, знімали для легкості чоботи і йшли туди, де помічали що грали коропи. Останні в цей час так сильно зайняті своєю справою, що майже зовсім не помічають людини і виходять на саму поверхню води в декількох кроках від мисливця. У цей час, знайшовши зручний момент, можна вбити рибу, і ми щодня добували по кілька великих екземплярів.
Кордон Алашаню ознаменувався появою сипучих пісків, які переповнюють, як відомо, весь Заордос. Бідність рослинності, незважаючи на кращий час весни (половина травня), тут була ще більша. Загалом, фізіономія країни майже не відрізнялася від тієї, яку знайшли ми тут в минулому році глибокої осені: ті ж неоглядні жовті піски, ті ж площі заку, ті ж глинисті горби з кострубатими кущами хармика. Якщо зрідка і визирала якась квітуча травичка: софора, турнефорція, березка Аммана, гармала, чортополох, березка колюча, селітрянка, жузгун, то вона була наче чужою забродою серед цієї мачухи — природи.
У половині травня ми вступили в межі Алашаню і незабаром зустріли двох чиновників, висланих князем з Динь-юань-іна, щоб вітати нас і проводити по пустелі. Справжня ж мета цієї зустрічі полягала в тому, що князь і його сини бажали скоріше отримати наші подарунки, про які вони дізналися через Балдин-Сорджі. Цього ламу ми зустріли в квітні біля Муні— ула повертаються з Пекіна, куди він їздив за дорученням свого повелителя. Вручивши Сорджі подарунок за послуги минулого року, ми показали йому в той же час подарунки, які везли алашаньським князям. Цими вельми хорошими подарунками ми сподівалися ще більш привернути на свою користь Алашаньських володарів, від яких цілком залежало наше подальше проходження на озеро Кукунор.
Зустріли тепер нас чиновники і негайно ж заговорили про подарунки, розповідали, з яким нетерпінням чекають їх князі, і просили мене відправити ці подарунки вперед. Я погодився на таку пропозицію і послав: старому князеві великий двосторонній плед і револьвер; старшому синові такий же плед і мікроскоп; Гигену і Сія по швидкострільному пістолету системи ремінгтон з тисячею готових патронів. Хоча справа була ввечері, але, отримавши подарунки, один з чиновників негайно ж виїхав вперед, а другий залишився з нами.
26 травня ми прийшли в Динь-юань-ін та помістилися в заздалегідь приготовлену для нас фанзу. За звичаєм, від цікавих не було ні хвилини спокою, так що ми нарешті прив'язали в дверях свого житла нашого злого Карзая, і це виявилося дуже дієвим засобом проти нахабства роззяв.
Того ж дня ввечері ми бачилися зі своїми приятелями гигеном і Сія. Мій мундир генерального штабу, який я тепер навмисне захопив з Пекіна, справив на молодих князів велике враження, і вони розглядали його до найменших подробиць. Тепер ще більше підтвердилася думка, що я, ймовірно, дуже важливий чиновник, довірена особа самого государя. Про це мене постійно запитували алашанські князі в минулому році, але тепер, бачачи на мені блискучий мундир, остаточно переконалися в своїх здогадах. З цих пір я уславився за " царського чиновника" і з таким титулом здійснив всю решту подорожі. Я сам анітрохи не намагався зруйнувати подібну думку про свою важливість: для мене вона була частково на руку, так як пояснювала мету нашої подорожі. З цих пір місцеві жителі скрізь стали говорити, що Цаган-хан прислав в їх сторону свого чиновника, для того щоб він бачив тутешніх людей і природу на власні очі і після повернення на батьківщину розповів про все це своєму государю.
Тим часом випав чудовий випадок пройти на озеро Кукунор. У Динь— юань-іні ми застали караван, що недавно прийшов з Пекіна з 27 тангутів і монголів, які незабаром відправлялися в кумирню Чейбсен, лежачу в провінції Ганьсу, в 60 верстах на північний схід від міста Синіна і в п'яти днях шляху від озера Кукунор. На нашу пропозицію слідувати разом тангути погодилися з великою радістю, сподіваючись знайти в нас хороших захисників у разі нападу дунган. Щоб ще більше переконати майбутніх супутників у дієвості нашого озброєння, ми влаштували стрілянину з штуцерів і револьверів. На це видовище зібрався великий натовп народу, і всі були вражені дією швидкострільної зброї; тангути ж мало не танцювали від радості, бачачи, яких вони набувають супутників.
Перехід до Чейбсена з Тангутським караваном був чистий скарб, так як без цього випадку ми навряд чи могли б дістати собі провідника, хоча б через Південний Алашань.