До цих пір ще, говорили нам з забобонним страхом монголи, в пісках Кузупчі навіть вдень можна чути стогони, крики і тому подібні звуки, які продукують душі небіжчиків. До цих пір ще вітер, що здуває пісок, іноді оголює різні дорогоцінні речі, як, наприклад, срібні судини, які стоять абсолютно назовні, але взяти їх неможливо, оскільки подібного сміливця негайно ж спіткає смерть.
Інший переказ свідчить, що Чингізхан, під натиском своїх ворогів, поставив піски Кузупчі як огорожу з одного боку а річку Хуанхе повернув з колишнього її напрямку на північ і таким чином захистив себе від нападу.
На річці Хурай — Хунди ми пробули три дні, присвятивши весь цей час полюванні за чорнохвостими антилопами, які зустрілися нам тут уперше.
Чорнохвоста антилопа джейран, або, як її називають монголи, "хара— сульта", за своєю величиною і по зовнішньому вигляду дуже багато походить на дзерена, але відрізняється від нього невеликим чорним хвостом ( 7-8 дюймів завдовжки), який звичайно тримає догори і часто їм помахує. Ця антилопа мешкає в Ордосі і в Гобійській пустелі, поширюючись на північ приблизно до 45° північної широти; на південь хара-сульта йде через весь Алашань до Ганьсу, а потім, минаючи цю провінцію, так само як і басейн озера Кукунор , знову зустрічається в солоно-болотистих рівнинах Цайдаму.
Місцем свого проживання описуваний звір вибирає самі дикі, безплідні частині пустелі або невеликі оазиси в голих сипучих пісках. Абсолютно протилежно дзерену хара — сульта уникає хороших пасовищ, але задовольняється наймізернішим кормом, аби тільки жити подалі від людини. Для нас завжди було загадкою, що п'є в таких місцях хара-сульта.
Правда, судячи по слідах, вона не відмовляється приходити вночі до ключів і навіть криниць, але ми іноді зустрічали цього звіра в такій пустелі, де на сотню верст немає краплі води. Ймовірно, описувана антилопа може довго пробути без пиття, харчуючись деякими соковитими рослинами з сімейства солянкових.
Хара-сульти тримаються звичайно поодинці, парами або невеликими товариствами від 3 до 7 екземплярів; дуже рідко вдається зустріти, і то взимку, стадо в 15-20 голів, а більшого числа разом ми не бачили жодного разу. Притому стадо завжди живе своїм товариством і ніколи не змішується з дзеренами, якщо навіть бродить з ними, що трапляється рідко, на одних і тих же пасовищах.
Взагалі описуваний звір набагато обережніше дзерена. Володіючи чудовим зором, слухом і нюхом, він легко уникає хитрощів мисливця. Притому ж хара — сульта, подібно іншим антилопам, дуже міцна на рану, і ця обставина підсилює труднощі полювання.
Увечері і рано вранці хара-сульти ходять на покормку, але вдень звичайно лежать, для чого в місцевостях горбистих завжди вибирають підвітряний бік пагорбів. Лежачого звіра надзвичайно важко помітити, так як колір його хутра абсолютно підходить під колір піску або жовтої глини. Незрівнянно зручніше вивідати хара-сульту на пасовище або на вершині якогось пагорба, де цей звір любить іноді стояти по цілій годині. Тоді найкращий випадок мисливцеві, який неодмінно заздалегідь повинен побачити антилопу, інакше підкрастися до неї буде неможливо.
Полохлива хара-сульта пускається навтьоки стрибками, але, пробігши кілька сотень кроків, зупиняється, повертається в бік мисливця, кілька хвилин спостерігає, в чому справа, і потім знову скаче далі. Переслідування по п'ятах ні до чого не веде; можна напевно сказати, що звір піде далеко і притому буде тримати себе ще обережніше колишнього.
Багато витратили ми з товаришами часу і праці, щоб убити першу хара-сульту. Цілих два дні проходили ми даром, і тільки на третій ранок мені вдалося вбити чудового самця, підкравшись до нього досить близько. По-справжньому, одиночну хара — сульту, так само як і дзерена, не слід стріляти на відстані більше 200 кроків, можна напевно сказати, що з десяти пострілів дев'ять пропадуть даром. Однак подібне правило вельми важко виконувати на практиці. Справді, ми ходили вже годину або два, безперестанку підіймаючись з одного піщаного пагорба на інший, ноги наші загрузали по коліна в сипучий пісок, піт ллє з нас градом, і раптом перед вами стоїть бажаний звір на 200 кроків. Ви дуже добре знаєте, що ближче підійти неможливо, що при найменшої помилки хара-сульта піде назавжди, що потрібно дорожити кожною миттю, нарешті, в руках у вас штуцер, що б'є на відміряну відстань чудово в саму малу мішень ... Зміркувавши все це, скажіть як не спокуситися пострілом? Піднімаєте приціл, приклавшись, виділіть якнайкраще ... гримнув постріл, і куля підриває пісок, не долітаючи або перелітаючи через антилопу, яка миттєво ховається з очей. Зніяковілий та засмучений такою невдачею, підеш, бувало, до того місця, де стояв звір, відміряти відстань і побачиш, що помилився на 40 кроків або навіть більше. Помилка груба, але вона неминуче станеться, коли потрібно визначити відстань раптом, часто лежачи або ледь висунувши за бугра голову і не маючи можливості бачити проміжні предмети. Без сумніву, штуцер з великою настильністю польоту кулі в даному випадку всього придатніше, але такого рушниці у нас не було в перший рік експедиції ...
Минаючи дабасуннорську дорогу, ми попрямували по долині Хуанхе і через день шляху зустріли ще одну, розорену дунганами, кумирню, по імені Шара-дзу. У цій кумирні, однієї з обширнейших у всьому Ордосі, колись жило до 2 000 лам і два чи три гигена, але тепер не було ні душі людської. Тільки стада кам'яних голубів, клушиць і ластівок гніздилися в спустошених храмах і фанзах. Ці останні, тобто фанзи, розташовані навколо кумирні і здебільшого збереглися в цілості, але головний храм спалений разом з усіма прибудовами, що перебували в загальній огорожі. Глиняні статуї богів розбиті або розрубані на шматки і валяються на землі; деякі з них ще сидять на своїх місцях, але порубані шаблями і сколоті піками. Величезна статуя Будди, що знаходилася в головному храмі, стоїть з пробитими грудьми, де дунгани шукали скарбів, які часто зберігаються тут ламами. Листи священної книги Ганчжур всюди розкидані по підлозі разом з іншими уламками, покритими товстим шаром пилу.
А тим часом ще так недавно сюди стікалися тисячі і тисячі народу, щоб поклонитися уявній святині. Як і в інших кумирнях, тут все було розраховано на те, щоб заманити і налякати дитячу уяву монголів. Багато богів зображені з найлютішими і страшними лицями; вони сидять то на левах, то на слонах, биках або конях, то давлять чортів, змій тощо. Стіни кумирні, там, де вони вціліли, розмальовані також картинами подібного роду.
" Як же ви віруєте в глиняних богів? " запитав я у монгола, разом з яким ходив по руїнах кумирні. "Боги наші, відповідав він, тільки жили в цих ідолах, а тепер вони відлетіли на небо".
Від кумирні Харганти далі вгору по південній стороні Хуанхе ми вже не зустрічали населення, і тільки разів зо два-три нам траплялися невеликі стійбища монголів, що займалися добуванням лакричного кореня. Причиною такого знелюднення була, як згадано вище, Дунганська навала, якій Ордос піддався за два роки до нашого відвідування. Втім, осіле китайське населення на південному березі Хуанхе, західніше меридіана Муні-ула, і перш було незначне, так як долина річки Жовтої тут сильно звужується пісками Кузупчі; притому ґрунт робиться солонцюватий і здебільшого покритий суцільними заростями лози або тамариску. У цих чагарниках ми знайшли вельми чудове явище — здичавілу рогату худобу; про неї ми чули ще раніше від монголів, які пояснили нам і походження такого худоби.
Перш, до дунганського розорення, ордоські монголи мали великі стада, і іноді траплялося, що бики чи корови відбивалися від цих стад, бродили по степу і робилися до того дикими, що зловити їх було надзвичайно важко. Ці здичавілі тварини трималися там і сям по всьому Ордосу. Коли ж дунгани увірвалися в цю сторону з південного заходу і почали все винищувати на своєму шляху, то багато жителів, заскочені зненацька, кидали майно і тікали, думаючи тільки про власний порятунок. Залишені ними стада паслися без нагляду і незабаром так здичавіли, що інсургенти не могли їх зловити і забрати з собою. Потім дунгани пішли з Ордосу, а здичавілі тварини продовжують бродити на волі і тримаються головним чином у чагарниках долини Хуанхе, так як мають тут під боком воду і пасовища.
Здичавіла рогата худоба зустрічається звичайно невеликими товариствами, від 5 до 15 екземплярів; тільки старі бики ходять поодинці. Напрочуд як швидко настільки незграбні і отупіли створіння набули всі звички диких тварин. Цілий день корови лежать в кущах, мабуть ховаючись від людей, але з настанням сутінків виходять на пасовища, де проводять ніч.
Помітивши людину або зачувши її за вітром, не тільки бики, але навіть корови негайно ж тікають і біжать далеко.
Дикими властивостями і жвавістю відрізняються молоді екземпляри, що народилися і виросли вже на волі.
Полювання за здичавілою худобою досить утруднене, і ми за весь час перебування свого в Ордосі вбили тільки чотирьох биків. Монголи зовсім не розпочинають подібних полювань, оскільки бояться ще йти в Ордос, а з іншого боку, міцна тварина легко виносить удар ґнотової гладкоствольної рушниці, куля якої звичайно складається зі шматочка чавуну або камінчика, облитого свинцем. Влаштувавши правильні облави, особливо взимку, в кущах, де тримається здичавіла худоба, можна без труда перебити безліч цих тварин, число яких в усьому Ордосі монголи вважають приблизно до 2 000 голів.
Без сумніву, ця худоба з часом буде винищена або переловлена тими ж самими монголами, які повернуться в Ордос.
Тут немає ні просторості, ні привілля трав'яних рівнин Південної Америки, де, як відомо, розплодилися величезні стада від небагатьох екземплярів, які пішли з іспанських колоній.
За словами монголів, незабаром після розорення Ордосу в тутешніх степах водилися також здичавілі вівці, але вони тепер всі винищені вовками; верблюди ж ще бродять в невеликому числі, і нам вдалося зловити одного, втім молодого.
У перший раз ми зустріли здичавілу худобу в 30 верстах на захід кумирні Шара — дзу. Так як м'яса у нас в запасі не було, то ми вирішили скористатися таким зручним випадком, щоб добути собі продовольство.