Про мужній вчинок української бранки (за твором "Дума про Марусю Богуславку")

Шкільний твір

За часів козацьких походів зародилися нові народні пісні, відомі під назвою дум. Думи захоплювали навіть чужинців вірністю зображення, глибиною почування, силою вислову та красою. З самого початку новий вид пісень був тісно пов'язаний із козаччиною, воєнними походами і пригодами окремих персонажів. Це був новий ступінь у розвитку української лицарської творчості. Це був поетичний літопис козацького життя, бурхливого й широкого, як море:

На Чорному морі негаразд починає:

Ізо дна моря сильна хвиля вставає,

Судна козацькі молодецькі на три часті розбиває.

До наших часів думи дійшли в усній передачі народних співаків, кобзарів, бандуристів. Найдавніші за часом думи оспівували боротьбу козацтва з турками і татарами. Це невільницькі думи й повчальні. Належать вони до часів XVI — першої половини XVII ст. У невільницьких думах, або плачах, розповідається про життя козаків у неволі, їхню тугу за рідним краєм, про тяжке горе бранців. За глибиною змісту серед невільницьких дум вирізняється "Маруся Богуславка". У ній неначе переплелися теми загальнолюдські, моральні і побутові:

Що на Чорному морі,

На камені біленькому,

Там стояла темниця кам'яная.

Що у тій-то темниці пробувало сімсот козаків,

Бідних невольників.

Так починається "Маруся Богуславка" — без зайвих слів, без зайвих епітетів. Зазвичай з першої строфи викладається суть змісту думи. Тридцять літ у тій кам'яній темниці просиділи українські бранці. Вони давно не бачили сонця і зірок, вони втратили лік часу. Єдиним зв'язком зі світом і з реальністю була для них Маруся Богуславка. Вона й сама була бранкою турецького пана, жила у його палатах, віру бусурменську прийняла. Того дня вона повідомила козакам-невольникам новину:

"Ой, козаки,

Ви, біднії невольники!

Що сьогодні у нашій землі християнській великодня субота

А завтра святий празник, роковий день Великдень".

Ця звістка викликала у козаків бурю емоцій: безмежну тугу за батьківщиною, спогади про Великдень на рідній землі християнській і почуття безвиході. Саме через безвихідь вони почали проклинати Марусю Богуславку лише за те, що вона їм нагадала про християнське свято.

У Марусі самої серце краялося, що її співвітчизники сиділи стільки літ у неволі. Жіноче серце було переповнене співчуттям і бажанням щось зробити для бранців. Напередодні великого християнського свята Великодня вона зважилася на відчайдушний вчинок. Маруся, дочекавшись від'їзду пана до мечеті, відчинила браму темниці і випустила козаків на волю:

"Ой, козаки,

Ви, біднії невольники!

Кажу я вам, добре дбайте,

В городи християнські утікайте."

Одне прохання було у Марусі до козаків, щоб зайшли до міста Богуслава, навідали батька і сказали йому, щоб не збирав грошей і не продавав земель задля її викупу:

"Бо я вже потурчилась, побусурменилась

Для роскоші турецької,

Для лакомства нещасного!"

Сите життя і розкоші не засліпили очі українській дівчині. Не зачерствіло її серце і не перестала вона в душі бути християнкою, бути українкою.

Дума про Марусю Богуславку була однією з улюблених пісень мандрівних кобзарів. Тож линула слава Україною про звичайну дівчину — попівну Марусю Богуславку.

Схожі за назвою твори: