Планшет у руках дитини: чи дійсно усе так погано?

"У моєму дитинстві не було мобільних телефонів", "Наше дитинство проходило без Інтернету та комп'ютера", "Ось це – дитинство (натякаючи на розваги у дворі), а не та жалюгідна пародія, яку отримуєш за компом", а також безліч інших інтернет-мемів, які поступово розмножуються у Міжмережжі, на тему "дитинство раніше – дитинство зараз". І дійсно, в руках сучасного малюка усе частіше помічаєш мобільник або планшет замість ляльки або машинки. Чи так це погано, як багато хто вважає?

Те, що недорого, можна дозволити і дитині

Мобільні телефони давно перестали бути розкішшю і зараз переважно є доступним придбанням, що і пояснюється їх повсюдним використанням. Те саме стосується і планшетів. Якщо переглянути ціни на планшет на прайс-агреторі Price.ua, то модель з сучасною функціональністю можна замовити усього за 2000-3000 грн. З огляду на це, сучасні батьки дозволяють цю саму "розкіш" не тільки собі, а й дитині.

На думку психологів, більшість з того, що є шкідливим, зроблено людиною. Мало хто з нас думає про наслідки, якщо нам в даний момент добре і зручно. Комп'ютери та гаджети – той самий випадок. Як би не було важко визнавати, але комп'ютерні технології, так само як і алкоголь або наркотик, викликають залежність. І найбільше їй підвладні саме діти. Але, на щастя, не все так сумно. Навіть навпаки, планшети, ноутбуки і смартфони можуть стати корисним пристроєм, що сприяє розумовому розвитку дитини. Головне – правильно цим ним користуватися.

Як уникнути залежності:

● Знати міру. Експлуатація планшета або комп'ютера допустима, але в дозованій кількості. Наприклад, 3-5-річній дитині не радиться перебувати перед екраном гаджета 15 хвилин в день. У разі зі школярем рекомендована норма – 40 хвилин. Головне, не допускати багатогодинне перебування за планшетом або комп'ютером.

● Запропонувати цікаву альтернативу. Важливо викликати у дитини інтерес до корисного заняття: записати на спортивну секцію, у художній гурток, відвідувати з ним цирк, театр чи просто гуляти на свіжому повітрі. У такий спосіб, дитина матиме кілька сценаріїв ознайомлення із зовнішнім світом, а не тільки за допомогою віртуальної реальності.

● Не забувати про сімейне благополуччя. Психологічні дослідження показали, що тяга до комп'ютерних пристроїв нерідко буває наслідком розбрату в сім'ї. За допомогою планшета і ноутбука дитина шукає заспокоєння, підтримку, розуміння. В результаті віртуальний простір стає єдиним середовищем, в якій вона комфортно себе почуває. І як наслідок, з'являється залежність.

Чого категорично не можна робити за допомогою гаджетів:

● Забороняти користуватися. Відома приказка: "Заборонений плід солодкий". Психологи давно виступають проти методики виховання дітей шляхом заборони. Подібне табу ще більше посилює тягу до забороненого. До всього іншого, виглядає це не що інше, як егоїзм, враховуючи те, що батьки самі грішать постійним "залипанням" перед екранами смартфонів та планшетів.

● Карати і заохочувати. Наполегливо не рекомендується використовувати гаджет як виховний інструмент. Отримав п'ятірку – можеш посидіти за комп'ютером додаткову годинку. Погано себе вів – на цілий день закриваємо тобі доступ до Інтернету. Коли об'єктом маніпуляції виступає улюблене дозвілля, його цінність підвищується в очах дитини. А значить, знову ж таки формується залежність.

Як не дивно, але давати планшет у руки дитини рекомендується з раннього віку – після 3 років. Дитина таким чином знайомитися з навколишнім середовищем з різних ракурсів. З боку батьків, насамперед, потрібно буде ретельно фільтрувати ігри, уникаючи розваг агресивного характеру.

Також варто визначити гральну територію і не давати дитині грати скрізь, де заманеться (за столом, у ліжку, у дворі). Знаючи кордони, у дитини не сформується залежність.

Крім планшета, ноутбука, смартфона, не варто забувати про класичні іграшки, такі як ляльки, м'ячики, машинки, конструктори, кубики, пазли тощо. Адже тренування дрібної моторики також дуже важливе у ранньому віці.