Творчість як спосіб миття у поезії Бориса Пастернака

Шкільний твір

I. Поет "срібної доби" російської поезії. (Борис Пастернак увійшов у літературу як російський поет, прозаїк, перекладач. Він — лауреат Нобелівської премії 1958 року. Як поет Пастернак відзначився майстерним зображенням пейзажу.

Він був також майстром любовної лірики. Однак, щоб він не писав, завжди присутній у його ліриці глибокий філософський зміст.)

II. Вічна тема: поезія і суспільство.

1. "Визначення поезії". (У поета є своє особисте визначення поезії:

Це — загуслий заливистий свист,

Це — при березі лускіт льодинок.

Це — умерзлий у темряву лист,

Це — кількох солов'їв поєдинок.

(Переклад А. Кичинського)

Тобто це все те, що знаходиться поруч. Поезія, як уважав Пастернак, "валяється під ногами, треба тільки нахилитися, щоб її побачити й підняти із землі". Адже поет і сам умів знаходити прекрасне у кожній миті реального життя, у кожній дрібниці навколишнього світу. Вірш "Визначення поезії" побудований як низка визначень і тез щодо суті поезії. Кожне "це" акцентує і спрямовує увагу читача на нову важливу тезу. Усе, на думку Пастернака, містить у собі красу і силу, слід лише побачити їх і зрозуміти:

Все, що ночі важливо знайти

У купальницькім плесі бездоннім.

І зорю до садка донести

На тремтячій вологій долоні.

(Переклад А. Кичинського).)

2. "Про ці вірші". (Цей вірш увійшов до збірки поезій Б. Пастернака "Сестра моя — життя". Збірка присвячена М. Лєрмонтову. Саме він, на думку автора, розпочав тему "незалежної особистості" в літературі. Тема лермонтовського вірша "Смерть поета" була близька і зрозуміла Пастернакові. Головний герой поезії "Про ці вірші" — поет, що живе напруженим творчим життям, забуваючи навіть, яке тисячоліття надворі. Однак його заглибленість у поетичний світ аж ніяк не означає відірваності від реальності. У нього реальність трохи інша, це — життя поетичної душі. Пастернак вкотре підкреслює цінність окремої особистості. В особі поета ця особистість покликана донести до людей вічні цінності. Автор проголошує творчість як спосіб життя. І кожен день для всіх, і, в першу чергу, для поета, має бути відкриттям і одкровенням. В особі ліричного героя Пастернак поєднав різні у часі літературні епохи — Байрона, Е. По, М. Лєрмонтова й самого Пастернака і поставив перед собою завдання поєднати розрізнені ланцюжки великої Поезії.)

3. "Нобелівська премія". (У цьому вірші Б. Пастернак показав не лише драматизм свого особистого життя, а й довів, що поет має бути вільним, жодні кайдани не мають сковувати його рухів, бажань, фантазій:

Десь там воля, світло, люди,

Я ж — мов звір у хащині:

Оточили звідусюди

І не вирватись мені.

(Переклад М. Стріхи)

1958 року Пастернак за досягнення у галузі класичної поезії та прози був удостоєний Нобелівської премії. Це було в той час, коли на батьківщині поета цькували, піддавали жорстокій критиці. Він був змушений відмовитися від Нобелівської премії. У своїй поезії він не перестає дивуватися, за що його переслідують на батьківщині, а світ визнає його заслуги:

Хто я — вбивця, тать кривавий?

За що кару я несу?

Світові подарував я

Краю рідного красу.

(Переклад М. Стріхи).)

III. Значення творчості Б. Пастернака. (Нобелівська премія, яка так і не дійшла до лауреата, стала не єдиним визнанням творчості письменника у світовій літературі. Він вірив, що настане час, коли "Ницості і злоби силу подолає дух добра".)